Kalvolan kirkko

Iittalantie 300, 14500 Iittala

040 804 9486 erityisammattimies

350

Kirkko on avoinna 3.–28.7. ma-to klo 11–15 ja pe klo 11–13. Muina aikoina tilaisuuksien yhteydessä ja sopimuksen mukaan.

Kalvolan kirkon on suunnitellut arkkitehti Ilmari Launis. Hän suunnitteli myös kirkon sisäpuoliset koriste- ja lasimaalaukset. Kirkko rakennettiin 1919–1921 entisen, vuonna 1802 valmistuneen, 1866 uusitun ja 1918 palaneen kirkon tilalle.

Kalvolan kirkon 3D-esittelyLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkon tilat

Kalvolan kirkossa on istumapaikkoja 350. Kirkon takasalissa on 40 paikkaa esimerkiksi muistotilaisuuksia tai kastejuhlia varten.

Kirkon takasali juhlatilana

Kirkon takasalia voi vuokrata esimerkiksi muistotilaisuuksia tai kastejuhlia varten. Pöytien ääreen mahtuu istumaan 40 henkilöä. Pöytiä on yhdeksän kappaletta kooltaan 70x120 cm.

Kastemalja, maljakot, kynttilänjalat sekä kaste- ja muistopöytä on lainattavissa. Tarpeen mukaan käytössä ovat äänentoistolaitteet (mikrofoni ja kaiuttimet) sekä valkokangas.

Keittiön varustukseen kuuluu kahviastiasto 50 henkilölle, kahvinkeitin, vedenkeitin, mikroaaltouuni, jääkaappi, laitostiskikone.

Ohjeita tilojen varaajille ja hinnasto.

Historia

Kalvolan kirkko on rakennettu Kalvolan punaisesta graniitista vuosina 1919–1921 ja sen on suunnitellut Ilmari Launis. Nykyinen kirkko on rakennettu vanhan vuodelta 1802 peräisin olleen ja vuonna 1918 tulipalossa tuhoutuneen kirkon tilalle. Kirkko on tornillinen pitkäkirkko, jonka kolmilaivaisen basilikamaisen runkohuoneen keskimmäinen laiva kohoaa matalien sivulaivojen sekä kuoripuolen seurakuntasalin ja sakariston yläpuolelle. Kirkkosalin sisäkatteena on holvimainen betonikatto. Kirkossa on Ilmari Launiksen suunnittelema maalauskoristelu sekä lasimosaiikit. Alttarilla on Saksassa Oberammergaun kylässä valmistettu krusifiksi.

Urut

Kalvolan kirkossa on käytössä vuonna 2021 hankitut Mixtuur-virtuaaliurut ja korkeatasoinen Genelec-äänentoisto. Finlandia -soittopöytä on kehitetty Intrada -mallista erityisesti suomalaisten urkurien ja seurakuntien tarpeisiin. Äänentoiston kokonaisuudesta kymmenen kaiutinta ja subwooferkaiuttimet on sijoitettu käytöstä pois jääneiden pilliurkujen sisälle.

Kalvolan kirkossa esillä olevat käytöstä poisjääneet urut ovat 22-äänikertaiset Kangasalan Urkutehtaan vuonna 1924 valmistamat.

Kuvia Kalvolan kirkosta.

Pysäköinti

Kirkon vieressä on iso pysäköintialue.

Esteettömyys

Kirkkoon on esteetön sisäänkäynti. Wc-tila on esteetön. Kirkossa on induktiosilmukka.

Tiedustelut ja varaukset:

040 804 9333 arkisin klo 9–12, 13–15