Tietoa Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan Hämeenlinnan kirkko.

Hämeenlinnan seurakuntayhtymään kuuluva Hämeenlinna-Vanajan seurakunta on yksi Suomen suurimmista luterilaisista seurakunnista. Seurakuntaan kuuluu noin 38 000 hämeenlinnalaista.

Vuoden 2011 alusta alkaen entinen Rengon seurakunta on kuulunut Hämeenlinna-Vanajan seurakuntaan ja Kalvolan seurakunta liittyy Hämeenlinna-Vanajan seurakuntaan vuoden 2023 alussa.

Seurakunnan ja seurakuntayhtymän hallinnosta päättävät luottamushenkilöt, jotka valitaan joka neljäs vuosi seurakuntavaaleilla.

Seurakuntayhtymä vastaa seurakuntien taloudesta, henkilöstöstä, kiinteistöistä ja hautausmaista. Seurakuntayhtymän luottamushenkilöorganisaation toimielimiä ovat yhteinen kirkkovaltuusto, yhteinen kirkkoneuvosto ja sen talous- ja henkilöstöjaosto, kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunta ja tilintarkastus.

Seurakunta vastaa hengellisestä työstään ja toiminnastaan, esimerkiksi lasten ja nuorten kerhoista, vanhus- ja auttamistyöstä, jumalanpalveluksista ja kirkollisista toimituksista sekä kansainvälisestä työstä. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan luottamushenkilöorganisaation toimielimiä ovat seurakuntaneuvosto ja sen asettamat työalakohtaiset johtokunnat.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan työalat

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan johtoryhmään kuuluvat kirkkoherra Kimmo Reinikainen, johtava kappalainen Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio, kehityskappalainen Katariina Sorsa, viestintäpäällikkö Reetta Laaksonen sekä varhaiskasvatuksen johtaja Kaisa Nurmi

Seurakunnalla on seitsemän työalaa:

• Diakoniatyön esimiehenä toimii johtava diakonian viranhaltija Virpi Kylmälahti.
  • Kanttoreiden esimies on johtava kanttori Heikki Seppänen
  • Lapsi- ja nuorisotyö on seurakunnan suurin työala. Lapsityön esimiehenä toimii varhaiskasvatuksen johtaja Kaisa Nurmi ja nuoristotyöstä vastaa nuorisotyön johtaja Markku Ihander
  • Lähetys- ja aikuistyötä johtaa seurakuntapastori Mika Juppala.
  • Perheasiain neuvottelukeskuksen johtajana toimii Timo Korpinen.
  • Sairaalasielunhoidosta vastaa johtava sairaalasielunhoitaja Krista Riipinen
  • Seurakunnan viestinnästä vastaa viestintäpäällikkö Reetta Laaksonen.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta pähkinänkuoressa

Hämeenlinnan kaupungissa on neljä seurakuntaa: Hämeenlinna-Vanaja, Lammi, Hauho ja Kalvola. Ne muodostavat seurakuntayhtymän. Renko kuuluu Hämeenlinna-Vanajan seurakuntaan.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa on lähes 38 000 jäsentä. Seurakunnassa työskentelee yli 70 työntekijää. Se on Suomen kymmenenneksi suurin seurakunta.

Seurakunnassa on kolme kirkkoa, Hämeenlinnan, Vanajan ja Rengon kirkko. Jälkimmäiset kaksi on keskiaikaisia kivikirkkoja.