Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kirkkoherran tervehdys

Seurakunta on ihmisten yhteisö. Se on uskon ja elämän paikka. Se tuntee elämän ja kuoleman, ilon sekä surun ja vaikeudet.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta on suuren kaupungin suuri yhteisö. Sen osaava ja moniammatillinen henkilöstö on verkottunut ympäri kaupunkia ja seurakunnan erilaiset toiminnot kohtaavat kaupunkilaiset arjen keskellä. Lukuisa joukko vapaaehtoisena toimivista ihmisistä muodostavat seurakunnan elämän ja toimimisen rungon. Ja lopuksi, kaikki keskustelu Jumalasta ja elämästä tuo seurakunnan läsnä olevaksi arjen keskelle.

Seurakunnan merkitys ei ole vain hengellinen, se on myös käytännöllinen. Suuren työyhteisön etuna on se, että voimavarat riittävät merkittävään osallistumiseen kaupungin arjessa. Palvelutehtävistä näkyvimpiä ovat toimitukset, varhaiskasvatuksen kerhot ja tapahtumat sekä diakonian avustustyö. Avustamme myös maamme rajojen ulkopuolella. Hämeenlinnalaisen nuorison elämässä olemme vahvasti mukana. Musiikillinen kulttuuritarjonta on tärkeä osa kaupunkimme kulttuurielämää. Teemme yhteistyötä lukuisten yhdistysten kanssa. Kirkot ovat kaupunkimme nähtävyyksiä.

Seurakunnan päätöksentekoa hallinnoivat seurakuntalaisten vaaleilla valitsemat luottamushenkilöt. Budjetti, strategia ja merkittävät linjaukset tehdään yhdessä. Tavoite on, että jäsenistön mielipide näkyy laajasti seurakunnan valinnoissa. Olemme myös näin ihmisten muodostama kokonaisuus, ennemmin kuin organisaatio.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta haluaa olla osa tämän kaupungin ihmisten elämää. On ilo tervehtiä sinua hienon yhteisön kirkkoherrana.

kirkkoherra Kimmo Reinikainen

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta