”Kirkon ovet ovat auki, jotta työntekijämme pääsisivät ulos seurakuntalaisten pariin”

– Viestintäpäällikkö Reetta Laaksonen.
Hämeenlinna-Vanajan seurakunta noudattaa kirkon strategiaa.

Kirkon uusi strategia kutsuu kirkkoja pitämään ovet auki. Ovet on pidettävä auki, edelleen on lähdettävä liikkeelle ihmisten keskuuteen ja kutsuttava ihmisiä sisään.

— Seurakuntamme ei halua olla ainoastaan seinien sisällä, vaan toimia aktiivisesti seurakuntalaisten, yritysten ja eri yhteisöjen yhteydessä. Viime vuosina olemme luoneet elämyksiä kaupunkilaisille yhdessä yritysten kanssa, esimerkkinä näyteikkunoille rakennetut joulupolut, kertoo Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan viestintäpäällikkö Reetta Laaksonen. – Lisäksi markkina päivisin seurakuntamme voi tavoittaa torilta. Haluamme olla lähellä ja läsnä ihmisiä.

Viimeisimmässä Kotikirkossa kerroimme yrittäjien mietteitä yhteistyöstä kanssamme. Nyt jatkamme sarjaa täällä.

Reim Isännöinnin toimitusjohtaja Jarmo Luukkanen on toteuttanut useita projekteja yhdessä seurakunnan kanssa.

— Nykypäivän työelämä on erittäin hektistä. Välillä henkilöt kaipaavat rauhoittumista ja irtaantumista arjen perusasioista. Yksi tapa hakea irtaantumista on osallistua seurakunnan asioihin ja jopa tuoda niitä työpaikalle. Tällöin ajatukset saavat olla jossakin muussa, kuin pelkässä työssä.

— Nykyään huomaan, että moni kaipaa rauhoittumista ja toisenlaistakin tukea asioissa. Kirkolliset toimet luovat mahdollisuuksia, joita ei kuitenkaan hyödynnetä kovinkaan paljoa. Olen huomannut, että moni ei uskalla tuoda julki, että käy kirkossa tai on mukana seurakunnan toiminnassa. Jos tuo asian ilmi, niin pidetään äkkiä ”kiihkouskovaisena”. Eihän kirkossa käymisen pitäisi olla sen kummempaa kuin konsertissa käyminen. Tämä asennemaailma aikaisemmin ehkä on rajannut yrityksien ja seurakuntien yhteistyömahdollisuuksia.

Jarmo Luukkanen on työskennellyt REIM Hämeenlinna Oy:n toimitusjohtajana seitsemän vuotta.

— Oma suhde uskontoon on peruskristillinen. Nykyään on tullut käytyä kirkossa enemmänkin, kun messut ovat nykyaikaistuneet. Vanha paatoksellisuus on osin väistynyt ja tullut kevyempää rinnalle kuitenkaan perussanomaa unohtumatta. Mm. valomessut ovat olleet hyvä esimerkki siitä, miten asioiden pitää muuttua. Isännöinti on ollut perinteisesti hyvin vanhoillinen ala ja se on viime vuosina muuttunut hyvinkin nykyaikaiseksi digitalisaation myötä. Samoin kirkko on muuttunut ajan myötä. Meidän pitää seurata nykyaikaa, mutta perinteitä ei saa unohtaa, sanoo Luukkainen.

— Isännöinnin asiakkaiden edustajat ovat olleet pitkään hyvinkin iäkkäitä. Muutoksien myötä asiakkaiden edustajiin on tullut yhä nuorempia. Sama varmasti pätee myös kirkollisessa maailmassa. Pitää muuttua ajan mukaan, jotta nuorempikin väki kiinnostuu asioista.

Kirkon 2026 strategiaan voit tutustua osoitteessa: https://evl.fi/documents/1327140/77189567/suomen-ev.lut.kirkon-strategia-vuoteen-2026.pdf

2023-09-19 11:23:20.0