Tehdään iästä numero! Nyt vietetään Vanhusten viikkoa!

MicrosoftTeams-image (3).png

Ensimmäistä Vanhustenpäivää vietettiin jo vuonna 1954. Tänä vuonna Vanhustenviikon teemana on Tehdään iästä numero.

– Teemalla halutaan nostaa iäkkäät esille, tuoda heidän oma äänensä kuuluviin ja vahvistaa sitä, kertoo diakonissa Seija Puusaari.

Vanhustenviikolla voi kysyä milloin alkaa vanhuus ja kuka on vanhus?

– Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa puhumme eläkeikäisten ryhmistä ja leiripäivistä, jotka kokoavat vanhuksia yhteen. On ollut ilo huomata, että esimerkiksi kuluneen kesän leiripäiviin tuli juuri eläkkeelle jääneitä, eli saimme viettää päiviä Loimalahdessa useamman sukupolven kanssa.

Yli 65-vuotiaat muodostavat merkittävän osan Hämeenlinnan väestöstä. Vuonna 2021heitä oli yli 18 000, tämä oli yli neljäsosa koko kaupungin väestöstä. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa on kolme diakoniatyöntekijää, joiden työnkuvaan kuuluvat eläkeikäiset.

– Eläkeikäisille on järjestettyjä ryhmäkokoontumisia, leiripäiviä ja retkiä, sekä heidän luokseen tehdään kotikäyntejä, Puusaari kertoo. – Alueellamme on paljon vanhusten hoivayksiköitä ja myös näissä vieraillaan ja käydään pitämässä hartaushetkiä. Seurakunnasta voi tilata myös maksuttoman Ystäväkirjeen, joka on kirje kaikille seurakunnan yhteyteen kaipaaville yli 65-vuotiaille seurakuntalaisille.

Vanhusten viikon ohjelmat ja muut tilaisuudet löydät: https://www.hameenlinna-vanajanseurakunta.fi/tapahtumat

Kuva: Seija Puusaari

2023-10-03 13:28:25.0