Lapsen oikeudet kuuluvat seurakunnassa

Lapsen oikeuksien viikkoa juhlitaan 20.–26. marraskuuta teemalla ”Lapsella on oikeus hyvinvointiin”.

ig-oikeus-hyvinvointiin.png

Lapsen oikeuksien viikko on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan varhaiskasvatuksen johtajan, Kaisa Nurmen mukaan lapset mukautuvat oman elämänsä maailmaan hyvin.

— Usein he eivät osaa edes ajatella, että asiat olisivat toisin. Onneksi Suomessa suurimmaksi osaksi lapsilla on asiat hyvin ja lasten oikeudet toteutuvat kohtuullisesti. On kuitenkin tärkeä kiinnittää huomiota lapsen elämässä oleviin tärkeisiin asioihin. Heillä itsellään ei ole mahdollisuutta olla puhumassa omasta puolestaan. Lasten oikeudet ovat aikuisten velvollisuus. Tästä haluamme muistuttaa Lasten oikeuksien viikolla.

Viikon tarkoituksena on nostaa keskustelua siitä, missä kohtaa eri toimijoilla on mahdollisuus entistä enemmän olla toteuttamassa lasten oikeuksia.

— ­Suomessa olemme kohtuullisen hyvässä asemassa lasten oikeuksien toteutumisessa. Erityisesti nyt, elinkustannusten noustessa, on tärkeä huolehtia, ettei lasten tilanne ainakaan heikkene. Olisi aktiivisesti pohdittava keinoja, joilla voisimme tukea vähävaraisia perheitä, Nurmi sanoo. — Meillä Suomessa on madollisuus eri keinoin olla tukemassa myös muiden maiden perheitä, jotta lapsilla kaikkialla olisi riittävän hyvä elämä ja kasvun mahdollisuudet.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta panostaa lasten, vanhempien ja perheiden hyvinvointiin. Toiminnassa pyritään aktiivisesti kuulemaan, millaisia toiveita lapsilla itsellään on ja parhaamme mukaan toteuttamaan näitä toiveita.

— Jokainen lapsi saa olla omanlaisensa ja hänet kohdataan yksilönä, Nurmi sanoo.  — Meillä on monenlaista toimintaa päivisin ja iltaisin, viikolla ja viikonloppuina, ulkona ja sisällä sekä lapsille että perheille. Tavoitteemme on helpottaa perheiden arkea ja järjestää perheille yhteistä vapaa-ajan tekemistä sekä vertaisten kohtaamista.

30. artiklassa puhutaan lapsen oikeudesta omaan kulttuuriin, uskontoon ja kieleen.

— Haluamme olla mahdollistamassa perheille ja lapsille mahdollisuuden oman uskonnon harjoittamiseen yhdessä. Toimintaamme ovat kaikki tervetulleita riippumatta esimerkiksi kulttuurista tai uskonnosta, eikä ketään pakoteta uskonnon harjoittamiseen.

Myös kaikessa päätöksenteossa seurakunnat ovat velvollisia selvittämään päätöstensä  lapsivaikutukset.

Hämeenlinnan kaupunki yhdessä paikallisten järjestöjen ja toimijoiden kanssa toteuttaa monipuolista ohjelmaa viikon aikana lapsille, nuorille ja koko perheille. Kulttuurikeskus ARX juhlii lapsen oikeuksien viikkoa Valoilmiö festivaalin merkeissä. Festivaali tuotetaan laajassa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja keskiössä on lasten osallisuus ja oikeus taiteeseen ja kulttuuriin.

Ohjelmaa Lapsen oikeuksien viikolla ovat tuottamassa: Hämeen lastenliitto, Hämeenlinnan kaupunginmuseo, Hämeenlinnan kaupungin opetuspalvelut ja varhaiskasvatus, Hämeenlinnan nuorisopalvelut, Hämeenlinnan seudun 4H yhdistys, Hämeenlinnan taidemuseo, Hämeenlinna-Vanaja Seurakunta, Kanta-Hämeen perhetyö ry, Kino Tavast ry,  Hämeenlinnan kaupunginkirjasto, Kulttuurikeskus ARX, Lasten liikunnan tuki ry, MLL Hämeen piiri, Sibelius-opisto, MLL Hämeenlinnan yhdistys ry ja UNICEF Hämeenlinnan vapaaehtoisryhmä.

Täältä pääset tutustumaan Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan varhaiskasvatuksen toimintaan:  https://www.hameenlinna-vanajanseurakunta.fi/lapsille-ja-lapsiperheille

2023-11-21 09:49:39.0