Toiminnallisissa ryhmissä harjoitetaan kädentaitoja ja liikutaan

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan toiminnalliset ryhmät tarjoavat aikuisille ja eläkeikäisille virkistävää tekemistä mukavassa seurassa. Ota yhteyttä ryhmän vetäjään ja tule mukaan!

Liikuntaa

Tuolijumppaa

Reskan Kulmassa (Raatihuoneenk. 19) on tarjolla kaiken ikäisille ja kaiken kuntoisille tuolijumppaa perjantaisin parillisilla viikoilla klo 11.30-12.30. Jumpata voi oman kunnon ja liikkuvuuden sallimissa rajoissa. Jumppaa vetää Liisa vapaaehtoiskeskus Pysäkiltä. Jumppaan osallistuminen on maksutonta.

Ruoanvalmistusta ja kahvitusta

Missioköksät

Missioköksät toteuttavat pienimuotoisia ruokatilaisuuksia, kahvituksia ja leipovat myyjäisiin lähetystyön hyväksi. Joukkoon tarvitaan aina uusia leipureita, kahvinkaatajia, pakkaajia, paistajia ja muita apukäsiä. Missioköksät kokoontuvat muutaman kerran toimintakaudessa suunnittelemaan ja ideoimaan toimintaa. Tule mukaan ottamalla yhteyttä kansainvälisyystyön ohjaaja Paula Harjuun tai vapaaehtoistyön ohjaaja Elina Virtaseen.

Kädentaitoja

Lähetysaskartelijat Puupäät

Puupäät kokoontuvat maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 9 Poltinahon seurakuntatalon askarteluhuoneessa. Toimintaa vetävät Taisto Jurvanen, p. 040 564 8935 ja Lauri Mattila, p. 044 570 3548. Lähetyspiirissä tehdään lähetystyön hyväksi myytäviä puuesineitä ja pieniä tilaustöitä askartelutilan sallimissa rajoissa. Seurakunnalla on myös muita kohtaamispaikkoja miehille.

Käsityöpiiri Nypyttäjät

Käsityöpiiri Nypyttäjät kokoontuvat joka toinen keskiviikko klo 13-16, parillisilla viikoilla. Ryhmä kokoontuu Poltinahon seurakuntatalolla. Ryhmässä valmistetut tuotteet myydään lähetystyön hyväksi myyjäisissä.  Ota yhteyttä Laura Nurminen, p. 040 703 4497 ja Laila Patronen-Jurvanen, p. 040 719 4996.

Kalvolan käsityöpiiri

Kalvolassa käsityöpiiri kokoontuu Lähimmäistuvalla, os. Hallintotie 1. joka toinen tiistai parittomilla viikolla klo 14.30-16.30.  Ryhmässä valmistetut tuotteet myydään lähetystyön hyväksi myyjäisissä.  Ota yhteyttä Taina Lehtinen 0407776970

Kudontapiiri

Kudontapiiri Jukolan lintukodossa, Eeronkuja 5, siipirakennus. Kutominen on mahdollista sopimuksen mukaan muinakin aikoina. Kudontapiirin tuotto ohjataan lähetystyöhön. Kuukauden ensimmäinen keskiviikko on ryhmän yhteinen tapaaminen. Tervetuloa uudet kutojat, opastusta saat paikanpäällä! Tilassa on seitsemät kangaspuut. Toimintaa vetää Marita Kinnunen p. 040 547 7319. Omia mattoja varten loimi ostetaan kudontapiiristä, kuteet voi tuoda itse, tai ostaa kudontapiiriltä. Isoimpien puiden loimen leveys on 140 cm. Kutoa voi myös lähetystyön hyväksi. Vapaaehtoinen kahvimaksu.

Kudontapiiriin voi tulla myös leikkaamaan ja kerimään kuteita lähetystyön hyväksi, vaikka ei haluaisi kutoa. Kutomoon voi tulla myös neulomaan omia neuleita kivassa seurassa, jos kangaspuiden meteli ei häiritse.

Lähetyspiirit

Merimieskirkkopiiri

Hämeenlinnastakin on iät ajat lähdetty ulkomaille työhön, opiskellakseen, perustaakseen perheen tai seikkaillakseen. Välillä myrskyt heiluttavat matkailijan venettä ja silloin turvasatamana toimivat Merimieskirkot ympäri maailmaa.  Merimieskirkot Euroopassa ovat kuin suomalaisuuden keskuksia, joista saa erilaisia palveluja ja tarvittaessa myös apua ongelmiensa keskellä. Jokainen suomalainen kantaa sisällään palan kotimaata ja tarve kokoontua yhteen mahdollistuu Merimieskirkkojen kautta.  Toiminta ei keskity vain hengellisiin asioihin, vaan sillä on merkitystä myös sosiaalisessa, kulttuurisessa ja diakonisessa ulottuvuudessa.

Merimieskirkkopiiri kokoontuu parillisten viikkojen torstaina klo 14-16.  Reskan Kulmassa, Raatihuoneenkatu 19. Toiminta kokoaa seurakuntalaisia Sanan ja kahvin ääreen tukemaan Suomen Merimieskirkon työtä. Piiriä vetää Helena ja Pekka Nissilä p. 050 584 8742.

Kaikkivaltias Jumala, kiitämme kaikkia heitä, jotka työskentelevät merellä.
Me tiedämme, että tarvitsemme ruokaa ja raaka-aineita, joita he kuljettavat.
Ymmärrämme, että he ovat toisinaan vaarassa ja että heidän  pitkät työjaksot aiheuttavat uhrauksia perhe-elämälle. Auta meitä osoittamaan kiitollisuuttamme sanoissamme, mutta myös toimissamme. Aamen.

Toivoa Naisille -piiri/Hannat

Hanna-piiri on Medialähetys Sanansaattajien alainen ryhmä, joka kokoontuu joka kuukauden viimeinen tiistai klo 17.30 Reskan Kulmassa.

Toivoa Naisille illoissa kuullaan ajankohtaisia terveisiä medialähetys Sanansaattajien työstä maailmalla, sekä rukoillaan näiden asioiden puolesta. Vaikka Suomessa tasa-arvo on itsestäänselvyys, miljoonille naisille vapaus kulkea, ilmaista mielipiteitään ja toimia itsenäisesti on vain unelma. Naisen elämää voivat rajoittaa hyväksikäyttö, köyhyys, häpeä, sairaus, kouluttamattomuus tai yhteisön arvojärjestys. Esimerkiksi Intiassa ajatellaan yleisesti, että tyttö on rasite, sillä hänelle on annettava myötäjäiset. Naisten ympärileikkaus jatkuu Afrikassa, vaikka monessa maassa laki kieltää sen. Piirin toiminnasta vastaavat Salme Komonen 0400406479 ja Terttu Harrinkari.

Kansainvälinen Toivoa naisille -työ toimii sen puolesta, että yhä useammat naiset ympäri maailmaa voisivat kuulla olevansa arvokkaita, saada toivon ja ihmisarvoisen elämän. Liikkeen ydin on rukouskalenteri, jossa on jokaiselle päivälle yksi lyhyt rukous. Samalla kalenteri välittää tietoa naisten tilanteista eri puolilla maailmaa. Työhön liittyvät Toivoa naisille -radio-ohjelmat. Puolet ohjelma-ajasta on käytännön neuvoja, toinen puoli kristillistä sisältöä (Sansa)