Ystävyysseurakuntatoiminta

Ystävyysseurakunta työ on paikallistason yhteistyötä, joka perustuu kahden tai useamman seurakunnan väliseen sopimukseen. Se on tärkeä keino edistää paikallisseurakuntien kumppanuutta käytännössä ja kansainvälistä vuorovaikutusta kirkkojen välillä. Ystävyysseurakuntatyö on olennainen osa kirkkomme kansainvälisiä suhteita ja osa seurakuntien kansainvälisyyskasvatusta, sekä yksi kansainvälisen diakonian muoto.

Ystävyysseurakuntatoiminnassa vastuunkantajina ovat tavalliset seurakuntalaiset ja työntekijät käytännöllisen kohtaamisen kautta. Ystävyysseurakuntatyö on yhteisen uskon jakamista.

Hämeenlinna-Vanajan ystävyysseurakunnat:

Otjiwarongossa, Namibiassa maan keskisessä pohjoisosassa sijaitsee Ohoten evankelisluterilainen seurakunta. Ohoten seurakunta kuuluu Namibian luterilaisen kirkon (ELCIN) eteläisen hiippakunnan alueen Tsumebin rovastikuntaan. Otjiwarongo on herero kieltä ja tarkoittaa kaunista paikkaa ja on Otjozondjupan alueen pääkaupunki. Ohote pulestaan tarkoittaa turva- ja suojapaikkaa. Otjiwarongo kasvaa nopeasti ja luterilainen kirkko sen mukana. Seurakunnassa on vuoden aikana konfirmoitu yli 100 seurakuntalaista ja pyhäkoululaisiakin on noin 200. Seurakunnassa toimii useita kuoroja, raamatturyhmiä ja toimintaa on myös nuorille. Hämeenlinnan ja Otjiwarongon yhteys on hyvällä pohjalla ja työntekijävaihtoakin on ollut seurakuntien välillä.

Jõgevan seurakunta Virossa on kasvava seurakunta Keski-Virossa. Tällä hetkellä työn alla on uuden kirkon rakentaminen vanhan vesitornin juureen. Hämeenlinna-Vanajan seurakunta tukee tätä hanketta. Seurakunnassa on toimintaa kaiken ikäisille, mutta lasten nuorten tavoittamiseen tarvittaisiin lisää resursseja. Seurakunnan vapaaehtoiset pyörittävät omaa kirpputoria "Leiupood", jonka tuotto käytetään seurakunnan omaan käyttöön sekä diakoniaan. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa on innokasta toimintaa Jõgevan hyväksi. Liity mukaan tukemaan toimintaa!

Kuusalun seurakunta Virossa

Kuusalu sijaitsee Suomenlahden etelärannalla Harjumaan maakunnassa. Kuusalun kirkko on yksi Pohjois-Viron vanhimmista kirkoista, joka sijaistee kahden metsän välissä, useiden lähteiden ympäröimänä. Seurakunta on kooltaani pieni, mutta aktiivinen.

Krasnojarskin seurakunta Venäjällä on kasvava seurakunta Itä-Siperiassa. Seurakunalla on omat toimitilat. Seurakunnassa jumalanpalveluksia järjestetään säännöllisesti, lisäksi seurakunnassa toimii pyhäkoulu ja pieni oma kirjasto. Seurakunnan järjestämät lasten juhlat ovat suosittuja ja niiden kautta on helppo kutsua toimintaan uusia seurakuntalaisia. Oma kokoontumispaikka on vahvistanut yhteisöä. Kirkkoherrana toimii tällä hetkellä paikallinen diakoni.

Terijoen seurakunta Venäjällä on osa Inkerin kirkkoa Pietarin rovastikunnassa. Terijoki on tärkeä osa Suomen historiaa ja on yksi luovuteutetuista alueista, joihin liittyyy paljon muistoja. Inkerin kirkko on maantieteellisesti maailman laajin luterilainen kirkko, jonka resurssit ovat kuitenkin vaatimattomat ja siksi tarvitsee yhä suomalaisten tukea.  Terijoen seurakunta on pieni ja vähävarainen seurakunta, joka kaipaa sekä materiaalista että taloudellista tukea. Seurakunta on kuitenkin virkeä ja aktiivinen pienestä koostaan huolimatta.

Hämeenlinnan ystävyyskaupungit:

Seurakunnalla on myös yhteyksiä Hämeenlinnan kaupungin ystävyyskaupunkien seurakuntien kanssa