Vapaaehtoistyö seurakunnassa

Jokainen haluaa tuntea olevansa tarpeellinen ja tuottaa iloa lähimmäisilleen. Ehkä siksi noin puolet suomalaista osallistuu johonkin vapaaehtoistoimintaan.

Seurakunnan vapaaehtoistoiminta tuottaa iloa, onnellisuutta, viihtymistä ja arvokkuuden kokemuksia niin tekijälle kuin vastaanottajallekin. Vapaaehtoistoiminnasta voit löytää oman paikkasi toimia ja vaikuttaa seurakunnassa.

Monta tapaa auttaa

Seurakunnassa on runsaasti mahdollisuuksia vapaaehtoistoimintaan kaikenikäisten ihmisten parissa. Vanhukset, sairaat ja vammaiset tarvitsevat auttajia ja ystäviä sekä kotonaan että laitoksissa. Näissä tehtävissä voi toimia diakoniatyön tai esim. Vapaaehtoiskeskus Pysäkin kautta.

Vapaaehtoiset toimivat aikuisten pienpiirien vetäjinä sekä ohjaajina kerhoissa, partiossa tai sururyhmissä. Vapaaehtoiset vastaavat myös monien tilaisuuksien suunnittelusta ja toteuttamisesta joko yksin tai yhdessä työntekijöiden kanssa.

Jumalanpalvelukset ja messut ovat myös luonteva ja tärkeä paikka toimia vapaaehtoisena ja osallistua yhteisen juhlan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Messusta löytyy jokaiselle mielekäs tehtävä palvella.

Vuoden aikana seurakunnissa järjestetään paljon juhlia, tapahtumia, talkoita,tilaisuuksia, retkiä ja leirejä, joiden toteuttamisessa seurakuntalaiset ovat mukana. Vuoden mittaan vapaaehtoiset ovat mukana lipaskeräyksissä Yhteisvastuulle ja Kirkon ulkomaanavulle.

Kesällä kohdataan Vanajan kirkon porttikahveilla ja avoimissa leiripäivissä, joista löytyy monenelaisia palvelutehtäviä.

Etsi tehtävää, tilaa uutiskirje

Voit löytää mielekkään tehtävän myös vapaaehtoistyö.fi -sivustolta, joka tarjoaa kertaluonteisista vapaaehtoistehtävistä pidempikestoisiin vapaaehtoistehtäviin. Jos haluat tietää lisää vapaaehtoistoiminnasta, jätä tietosi tällä yhteystietolomakkeella, niin otamme sinuun yhteyttä.

Vapaaehtoistoiminnan sähköisen uutiskirjeen voit tilata tästä linkistä. Uutiskirje ilmestyy n. kuusi kertaa vuodessa ja kertoo ajankohtaisia uutisia vapaaehtoistoiminnasta ja sen tekijöistä.

Jokaisen vapaaehtoisen jaksaminen tehtävässään on tärkeää. Vapaaehtoisella on oikeus ohjaukseen, perehdytykseen, tukeen ja yhteiseen virkistykseen. Seurakunta järjestää vapaaehtoisille koulutuksia, retkiä, yhteisiä tapaamisia ja kiitosjuhlan vuoden lopussa.

6.4. Uskon voimapäivä klo 9-15 Vanajan seurakuntakodilla  Anna Jumalan puhua sanojen ja kuvien kautta! Päivä on intensiivinen sukellus uskon pohdintaan maalaamalla ja kirjoittamalla. Lopputuloksena on pino väritettyjä papereita ja merkityksellisiä sanoja. Syntyy kortteja, pieni vihkonen ja hengellinen päiväkirja.

Päivä on tarkoitettu kaikille oman uskon pohtimista ja jakamista kaipaaville. Päivä on myös hyvä koulutuksellinen päivä vapaaehtoiselle oman hengellisen elämän hoitamiseksi.  Materiaali- ja ruokamaksu 15€ Päivässä mukana Elina Virtanen ja Marja Vainikka. Käytössäsi on työskentelemiseen liittyvät materiaalit, mutta halutessasi voit ottaa mukaan esim. omat siveltimet, vesivärit tai värikynät. Päivä sisältää aamupalan, lounaan ja iltapäiväkahvit. Tiedustelut ja ilmoittautuminen elina.m.virtanen@evl.fi, 0408049348 tai oheisen linkin kautta 22.3. mennessä.  Ilmoitaudu tästä!

Vapaaehtoisten iltapäiväkahvit

Vapaaehtoiset kokoontuvat iltapäiväkahville klo 15-17 Reskan Kulmaan 11.1. ja 13.3. tapaamaan toisiaan ja vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia. Iltapäiväkahville voit tulla oman aikataulusi mukaan. Klo 15.30 on yhteinen ohjelmatuokio. 6.6. klo 17 lähdemme luontoretkellä lähiseudulle. Mukaan voi tulla kaikki uudet ja vanhat vapaaehtoiset!

Tiesithän, että seurakunnan jäsenenä olet mukana auttamassa lähimmäisiäsi. Suuri osa kirkollisveron tuotosta ohjataan lapsi- ja nuorisotyöhön sekä diakoniaan.

• Etkö löydä mielekästä tehtävää?
  • Tai haluaisitko antaa osaamistasi ja aikaasi johonkin aivan uudenlaiseen toimintaan?
  • Ota rohkeasti yhteys, niin tehdään toiveistasi totta! Seurakunnan toiminnassa on aina tilaa uusille tuulille ja toiminnalle.

Mielenkiintoiset tehtävät odottavat sinua, tule mukaan seurakunnan vapaaehtoistoimintaan!