Surun tai sairauden kohdatessa

Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan ihminen on ainutlaatuisen arvokas hauraanakin – kipeänä, kärsivänä, kärsimättömänä ja väsyneenä. Meidät on luotu vuoropuheluun Luojan kanssa kaikissa elämän tilanteissa.

Lähimmäisen tai terveyden menettäminen herättää monenlaisia luopumisen kysymyksiä. Surun ja sairauden kohdatessa on tärkeää voida puhua tunteistaan ja ajatuksistaan. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan työntekijät ovat sinua varten, kun tarvitset kuuntelijaa.

Voit kääntyä seurakunnan pappien tai diakoniatyöntekijöiden puoleen kaikissa elämän suruissa ja kriiseissä. Ota rohkeasti yhteyttä.

Sururyhmistä vertaistukea

Seurakunta järjestää ohjattuja sururyhmiä aikuisille ja lapsille suunnattua sururyhmää, Helmijengi-ryhmää.

Sairaalasielunhoitaja on potilaita, omaisia ja henkilökuntaa varten

Sairaalapappi on kiireetön lähimmäinen, pappi tai lehtori, jolla on sairaalasielunhoitajan erikoistumiskoulutus. Hän on potilaita, omaisia ja henkilökuntaa varten. Hän on käytettävissäsi, kun tarvitset kuuntelijaa ja haluat puhua jonkun kanssa mieltäsi askarruttavista kysymyksistä. Kun toivot puolestasi rukoiltavan tai haluat viettää ehtoollista, ota silloinkin yhteys sairaalapappiin.

Sairaalapapin tavoittaa hänen kiertäessään osastoilla ja hartaustilaisuuksissa henkilökunnan välityksellä tai puhelimitse.

Olemme sinua varten: Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan sairaalapappien yhteystiedot.

Saattohoito Koivikkokodissa

Saattohoitoon keskittyneessä Koivikkokodissa lähiseudun seurakunnat pitävät viikoittain hartaushetkiä. Seurakunnan työntekijät käyvät myös pyydettäessä keskustelemassa potilaiden ja hänen läheistensä kanssa.

Ota yhteyttä meihin: Seija Puusaari, diakoniatyöntekijä, p. 040 804 9358 tai Sinikka Tuori, pastori, p. 040 804 9315

Vierailut Hämeenlinnan vanhusten hoivayksiköissä

Vierailemme säännöllisesti mahdollisuuksien mukaan Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan alueen vanhusten hoivayksiköissä.  Ota kuitenkin rohkeasti yhteyttä puhelimella, whatsappilla tai sähköpostilla, niin mietitään sinulle tai läheisellesi paras tapa kohdata.

Ota yhteyttä meihin: Seija Puusaari, diakoniatyöntekijä, p. 040 804 9358 tai Sinikka Tuori, pastori, p. 040 804 9315

Hartaudet vanhusten hoivayksiköissä

Hoivakodeissa vietetään yhteisiä hartaushetkiä mahdollisuuksien mukaan.

Ota yhteyttä meihin: Seija Puusaari, diakoniatyöntekijä, p. 040 804 9358 tai Sinikka Tuori, pastori p. 040 804 9315

Seurakunnan YouTube-kanavalla on hartauksiaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joiden katsominen on mahdollista hoivakodissa.