Pääsiäinen

"Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi!"

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kohokohta, ilon ja elämän juhla. Silloin juhlitaan Jeesuksen ylösnousemista kuolleista. Kristityille Jeesuksen ylösnousemus merkitsee sitä, että ylösnoussut Kristus on avannut uuden tien ja toivon kuolemasta elämään.

Kirkkovuoden pääsiäisjaksoon kuuluu kolme vaihetta: valmistautuminen (paastonaika), itse juhla ja helluntaihin asti kestävä juhla-aika.

Laskiainen ja tuhkakeskiviikko

Laskiaissunnuntaina kuulemme, kuinka Jeesus aloittaa vaelluksen Jerusalemiin, kohti kärsimystä ja kuolemaa. Mutta tie ei pääty kuolemaan vaan sitä seuraa ylösnousemus.

Laskiaissunnuntain jälkeinen tiistai on laskiaistiistai. Tuolloin lasketaan pulkalla ja nautitaan hernekeittoa ja laskiaispullia. Tavan taustalla on se, että katolisena aikana laskiaisen jälkeen ei syöty lihaa ennen pääsiäistä, joten piti syödä tavallista tuhdimmin.

Tuhkakeskiviikkona alkava paastonaika kestää 40 arkipäivää pääsiäissunnuntaihin. Paastonaika kutsuu ihmistä katumaan syntejään, etsimään uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi. Paaston aikaan koko kirkko puetaan violettiin. Se merkitsee katumusta. Ainoa poikkeus on Marian ilmestyspäivä, jolloin neitsyt saa tietää olevansa raskaana, odottavansa Herraa. Silloin kirkko on valkoinen.

Palmusunnuntai

Palmusunnuntaista alkaa hiljainen viikko. Jeesus ratsastaa Jerusalemiin juhlittuna kuninkaana ja auttajana. Hiljaisen viikon aikana suosio vaihtuu kärsimykseen. Viikon teksteissä muistellaan ehtoollisen asettamista, Jeesuksen vangitsemista ja tuomiota sekä kuolemaa ristillä.

Kiirastorstai

Pääsiäistä edeltävän viikon torstaina Jeesus asetti ehtoollisen sakramentin. Kiirastorstai-iltana Jeesus vetäytyi Getsemanen puutarhaan rukoilemaan. Mestarinsa kavaltanut Juudas johdatti juutalaisen temppelipapiston, saddukeukset ja roomalaiset sotilaat pidättämään Jeesuksen.

Pitkäperjantai

Pitkäperjantaina muistetaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja kuolemaa Golgatalla. Pitkäperjantain sanoma julistaa: Kristus on kuollut meidän edestämme, hänen sovitustyönsä on täytetty. Messun sijaan vietetään sanajumalanpalvelusta. Liturginen väri on musta. Seuraava päivä on hiljainen lauantai – Jeesuksen haudassa olemisen päivä.

Pääsiäinen

Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemisen juhla. Liturginen väri vaihtuu mustasta valkoiseksi: ilon, puhtauden ja riemun väriin.

Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina, muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä häntä seuranneille naisille ja opetuslapsille Emmauksen tiellä.

Pääsiäisyöstä alkaa 50-päiväinen pääsiäisaika, joka päättyy helluntaihin.

Helatorstai

40 päivää pääsiäisen jälkeen vietetään helatorstaita, Kristuksen taivaaseen astumisen päivää.