Erityispyhät

Kynttilänpäivä

Kynttilänpäivän raamatullisena aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin, ja sitä vietetään 40. päivänä joulusta. Päivän evankeliumissa vanha Simeon, siunatessaan Jeesus-lasta ja hänen vanhempiaan, ylistää Jumalaa pelastuksesta, jonka hän on valmistanut kaikille kansoille, ja kirkkaudesta, jonka hän on antanut loistaa kansalleen Israelille.

Marian ilmestyspäivä

Tämän pyhäpäivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen neitsyt Marialle ilmoittamaan Jeesuksen syntymästä. Sitä vietetään 9 kuukautta ennen seuraavaa joulua.

Juhannuspäivä

Juhannuspäivä on omistettu Johannes Kastajalle. Juhannuksen ajankohta juontuu Luukkaan evankeliumista, josta selviää Johanneksen syntyneen puoli vuotta ennen Jeesusta. Johannes Kastaja sanoo itse Johanneksen evankeliumissa: ”Hänen (Jeesuksen) on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi”. Kirkkoisä Augustinus (354–430) yhdisti tämän Johannes Kastajan repliikin kesäpäivän ja talvipäivän seisauksiin. Päivät alkavat lyhetä Johanneksen juhlan jälkeen. Joulusta, Jeesuksen syntymästä, valo alkaa jälleen lisääntyä.

Mikkelinpäivä

Mikkelinpäivää vietetään enkelien päivänä. Se muistuttaa, että Jumala on luonut myös näkymättömän maailman. Mikkelinpäivänä kirkoissa vietetään usein perhemessuja.

Pyhäinpäivä

Marraskuussa, vuoden pimeimpään aikaan vietettävä pyhäinpäivä on hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Kuolleet ja elävät kristityt liittyvät pyhiin sukupolvien ketjussa.

Kansalliset rukouspäivät

Suomessa on 1500-luvulta lähtien vietetty vuosittain valtiovallan määräämiä rukouspäiviä. Vuoden 2004 alusta rukouspäivistä päättäminen siirtyi perustuslain uudistamisen myötä kirkoille. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rukouspäiviä ovat kristittyjen ykseyden rukouspäivä 18.1. ja rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä 24.10.

Itsenäisyyspäivä

Suomi itsenäistyi 6.12. vuonna 1917. Kansallista juhlapäivää vietetään myös kirkossa. Jumalanpalveluksessa kiitetään maamme vapaudesta ja itsenäisyydestä. Rukouksissa muistetaan isänmaata ja kansaa.