Perhekirkot ja muut lapsiperheiden kirkkotilaisuudet

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa järjestetään noin kerran kuukaudessa perhekirkko. Perhekirkko on erityisesti lapsiperheille suunniteltu jumalanpalvelus. Perhekirkko toteutetaan aina lasten ehdoilla musiikkia ja puheita myöden. Saarna sisältää ajateltavaa myös aikuisille, joten perhemessuun ovat tervetulleita ihan kaikki.

Lapsen kanssa ehtoolliselle

Perhekirkko sisältää aina ehtoollisen. Lapset voivat tulla siunattaviksi tai halutessaan ottaa ehtoollisen. Päätöksen ehtoollisen antamisesta tekee lapsen kanssa tuleva aikuinen. Asiasta suositellaan keskusteltavan lapsen kanssa jo kotona. Pyydettäessä tarjolla on alkoholitonta viiniä ja gluteenitonta leipää.

Lue lisää lasten siunaamisesta ja ehtoollisen jakamisesta lapsille.

Kirkkokiska

Kirkkokiska on kioski, jossa ei tarvita rahaa, vaan josta lapsi voi hakea itselleen tehtävän perhekirkon aikana tehtäväksi. Tehtäviä on erilaisia. Jotkut tehtävistä ovat joka perhekirkossa samat, jotkut puolestaan vaihtuvat perhekirkon sisällön mukaan. Tehtäviä voi olla esimerkiksi erilaisten esineiden kantaminen alkukulkueessa, triangelin soittaminen ja laulun laulaminen ja leikkiminen. Kirkkokiskasta saa hakea myös kirkkokaverin, eli pehmolelun itselleen perhekirkon ajaksi.

Kirkoissa lelukoreja ja kirkkopussukka lapsille

Tiesithän, että perheen pienimmille on kirkoissa aina puuhaa jumalanpalveluksien ajan. Jokaisesta kirkosta löytyy lapsille lelukorit sekä kirkkopussukat, jotka sisältävät tekemistä vaikka kirkon penkille.

Kevät 2024 kirkkohetket:

• 11.2. Vaeltava perhekirkko + laskiaistapahtuma Loimalahden leirikeskuksen piha-alueella klo 10-12. (Laskiaistapahtuma kestää klo 13 saakka).
  • 24.3. Palmusunnuntain perhekirkko Poltinahon seurakuntatalossa klo 10
  • 25.3. Lasten ja perheiden pääsiäishartaus klo 10 Vuorentaan kappeli
  • 25.3. Perheiden pääsiäistapahtuma Kalvolan seurakuntatalolla klo 17.30
  • 27.3. Lasten ja perheiden pääsiäishartaus klo 10 Jukolan Lintukoto
  • 28.3. Lasten ja perheiden pääsiäishartaus klo 9.30 Rengon kirkko
  • 1.5. Vapunpäivän perhekirkko klo 12 Poltinahon seurakuntatalo.
  • 26.5. Kevätjuhlakirkot klo 10 Rengon kirkko, klo 15 Kalvolan kirkko, klo 15 Poltinahon seurakuntatalo

kappalainen
Verhonkatu 25–27