Seurakunta auttaa järjestämään näköisenne ristiäiset

Kasteet toimitetaan hyvät turvaetäisyydet säilyttäen ja hygieniaohjeita noudattaen. Ristiäiset suositellaan siirrettäväksi seurakunnan tiloihin, jotta turvavälit toteutuvat paremmin. Tilat ovat ilmaisia seurakunnan jäsenille kastejuhlissa.

​​​​​​​Ristiäiset seurakunnan tiloissa, kodeissa ja yksityistiloissa ovat yksityisiä juhlia, joiden turvallisuudesta vastaavat niiden järjestäjät.

Lapsen syntymän jälkeen Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta lähetetään lapsen vanhemmille rekisteröinti-ilmoitus, joka annetaan kastepapille täytettynä ennen kastetilaisuutta.

Näin varaat tilan ja kastepapin

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan palvelutoimisto ja kastepappi auttavat ristiäisten järjestelyissä. Ota kastejärjestelyjen alkuvaiheessa yhteyttä seurakunnan palvelutoimistoon. Palvelutoimisto palvelee arkisin klo 9-12 ja 13-15 numerossa 040 804 9333. Sieltä saa varattua kastepaikan, jos toiveena on seurakunnan tila, kuten kirkko tai seurakuntatalo. Myös kastepapin saa varattua samasta numerosta.

Pappi sopii tapaamisen kasteperheen kanssa

Varauksen tekemisen jälkeen pappi ottaa yhteyttä kasteperheeseen ja sopii mahdollisesta tapaamisesta perheen kanssa. Pappi voi tulla käymään perheen kotona tai kastekeskustelu voidaan käydä puhelimessa. Keskustellessa tutustutaan, täytetään rekisteröinti-ilmoitus ja sovitaan käytännön asioista, kuten musiikeista ja kummien tehtävistä kasteen aikana.

Vanhemmat ilmoittavat, kenet tai keitä ovat aikoneet kutsua kummeiksi. Lapsen nimien ja kummien valinta on hyvä tehdä ennen papin tapaamista, jolloin keskustelussa voidaan varmistaa lapsen nimen laillisuus ja kummien kirkkoon kuuluminen.

Jokainen kasteperhe saa papilta kastejuhlassa kastekassin, joka sisältää kastekynttilän, rukouspussukan ja rukouskortteja. Kasteperhe voi lisäksi valita joko Oma Raamattu -pahvikirjan tai Kotien rukouskirja.

Ristiäiset voi järjestää kotona, kirkossa tai vaikka kummeilla

Juhlan voi järjestää kirkossa, kotona tai vaikka kummien luona. Jos kaste järjestetään seurakunnan tiloissa, auttaa myös vahtimestari käytännön kysymyksissä ja juhlatilaan on mahdollista tutustua etukäteen.

Läheinen ja tunnelmallinen kastehetki syntyy myös vaikkapa Vanajan kirkossa alttarin ääressä, jonka jälkeen kastekahvit voi juoda Vanajan seurakuntakodilla. Kastejuhlan voi myös järjestää kokonaisuudessaan seurakuntatalossa.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan jäseniltä ei peritä tilavuokraa kastetilaisuuksista.

Kastemekko lainaksi seurakunnalta

Seurakunnalla on kauniita kastemekkoja, joita saa lainata. Kastemekkoja voi tiedustella palvelutoimistosta, arkisin klo 9-12 ja 13-15 numerosta 040 804 9333.