Hääparin näköinen vihkitilaisuus

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan palvelutoimisto palvelee vihkimisajan ja vihkivän papin varaamisessa. Vihkiaika varataan numerosta 040 804 9333 (arkisin klo 9-12 ja 13–15). Samalla voit varata vihkipaikan.

Vihkikeskustelussa käydään läpi vihkitilaisuuden kulku

Vihkiparin ja pappi käyvät vihkikeskustelun ennen vihkimistä. Tapaaminen sovitaan usein vihkikirkkoon. Samalla voidaan harjoitella vihkitilaisuutta ja pappi saa aineksia vihkipuheeseen.

Kihlapari keskustelee papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Lisäksi valitaan vihkimiseen sisältyvät Raamatun tekstit. Papin kanssa sovitaan usein myös häämusiikista. Erityisissä musiikkitoiveissa tai häämusiikkiin liittyvissä kysymyksissä tulee parin ottaa kanttoriin yhteyttä viimeistään kuukausi ennen vihkimistä.

Vihkipari tuo mukanaan vihkikeskusteluun todistuksen toimitetusta avioliiton esteiden tutkinnasta, johon pappi täydentää vihkimistä koskevat tiedot. Todistukseen merkitään puolisoiden sukunimi. Se voi olla yhteinen, kumman tahansa sukunimi. Kumpikin voi myös säilyttää oman nimensä, ottaa käyttöön kaksoisnimen tai sopia aivan uudesta sukunimestä.

Vihkiparin on hyvä miettiä ennen vihkikeskustelua kahden täysi-ikäisen todistajan nimet. Todistajat voivat olla esimerkiksi vihkiparin sukulaisia tai ystäviä, jotka ovat myös vihkimisessä läsnä.

Papin, kanttorin ja vahtimestarien palvelut vihkitilaisuuden toimittamisessa ovat maksuttomia.