Yhtä ainoaa minä toivon - Live art –tilaisuus su 24.4. klo 18.00 Hämeenlinnan kirkossa

Miten löytää yhteys pyhään ja tunteisiin? Taide voi kuljettaa kärsimyksestä iloon, kivusta rauhaan, vaikeudesta lepoon, näköalattomuudesta toivoon.

Ulla_9915.jpg

Ulla Remes ja maalaus Kultainen kaupunki. Kuva: Ullamari Lindström

Sunnuntain Live art- tilaisuus vie pääsiäisaamusta ylösnousemukseen monitaiteellisesti psalmien saattamana. Juhlimme samalla kirkon 130-vuotiasta alttaritaulua. Taulun on maalannut Alexandra Frosterus-Såltin vuonna 1892. Alttaritaulu kuvaa Vapahtajan ilmestymistä Maria Magdalenalle pääsiäisaamuna.

Mitä live art oikein on?

Live art on aina aika- ja paikkasidonnaista taidetta.

–Se syntyy hetkestä, tunteesta, aistein havaittavasta tunnelmasta ja syvemmästä yhteydestä siihen tietoisuuteen, jota ei nähdä vaan tunnetaan. Se on intuitiivista näkymättömän näkyväksi tekemistä. Syntyykö valmista, sitä ei tiedä, olennaista on prosessi, yhteys läsnäolijoiden kesken, Ulla Remes kuvaa.

Hämeenlinnassa järjestettävä Live art -ilta Yhtä ainoaa minä toivon hengittää Raamatun tunnetekstejä ja vahvoja urkuteoksia.

Pyhyys, pääsiäisen tapahtumien matka kärsimyksestä vapauteen, iloon ja toivoon heijastuu Ulla Remeksen live artissa: Remes maalaa musiikin, tekstien ja läsnäolijoiden luoman tunnelman vaikutteista kolmemetristä teosta.

Live art -illassa yhteyden luominen on moniaistista ja sen ilmaisu poikkitaiteellista.
– Vahva, luihin ja ytimiin menevä urkumusiikki ja nöyrät, puhuttelevat Raamatun tekstit yhdessä valuvan värin ja pirskoteltujen pisaroiden kanssa antavat kokijalle aidon mahdollisuuden olla avoin sille, mitä tapahtuu - tule kuulostelemaan, mitä sinussa herää, miten koet hetken yhteisen matkan, Remes kehottaa.

Taitelijat illan takana

Hämeenlinnassa pidettävä ilta toteutuu neljän taiteilijan voimin: uruissa loistavat seurakunnan kirkkomuusikot Päivikki Leinonen ja Anna-Maria Lehtoaho, lausunnasta vastaa Else Sorsa ja tilanteessa elävästä maalaamisesta Ulla Remes.

Ulla Remes on kuva- ja yhteisötaiteilija, joka tunnetaan vahvana koloristina. Hänelle tunteet ovat erityisen merkityksellisiä värien käytössä, ja usein hän rakentaa taiteensa kokonaisuudet inhimillisten, elämänmakuisten teemojen mukaan. Lähtökohtina voivat olla maisemat, joiden tunnelmia Remes abstrahoi.

Remes on yli kahden vuosikymmenen aktiivisen uransa aikana pitänyt useita soolo ja ryhmänäyttelyitä Suomessa ja maailmalla.  Remeksen teoksia on nähty Kreikassa, Espanjassa, Portugalissa, Ranskassa, Unkarissa, Virossa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja Iso-Britanniassa. Live artia hän on tehnyt Suomen lisäksi Virossa, Jordaniassa, Israelissa, Kreikassa ja Unkarissa.

Ulla Remes on yksi yhteisötaiteen uranuurtajia Suomessa. 20 vuotta sitten hän lanseerasi ihmisten kanssa työskentelynsä tueksi Tuntumenetelmän, joka tulee sanoista Tunteet tutuksi, taiteesta tukea tunneilmaisuun. Remeksen live art on samaa jatkumoa. Taiteen soveltavaa käyttöä edistävä Tuntumenetelmä on nykyään löytämässä paikkaansa myös työyhteisöjen kehittämisessä.

Else Sorsa työskentelee psykoterapeuttina. Hän harrastaa sanojen tutkailua, niiden merkityksiä ja asettumisia toinen toisensa äärelle sekä merkitysten rakentumisia. Sorsa on lausunut myös Wanain lausujissa. Live art:ssa hän lausuukin raamatun tekstejä.

Tervetuloa katsomaan, kuulemaan ja tuntemaan taiteen voima kaikilla aisteilla.

Taiteilijat:

Ulla Remes, live art –maalaus