Seurakunta tarjoaa apua eronneille

Uusi eroryhmä käynnistyy talvella. Ilmoittautuminen alkanut.

eroryhmäIG_kuvia2022.png

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan perheasiain neuvottelukeskuksessa järjestetään eroryhmä heti vuoden alussa. Eroryhmä alkaa 16.1.2023. Ilmoittautuminen on alkanut ja 12 mahtuu mukaan. Ryhmä kokoontuu maanantaisin 10 kertaa kello 17.30-20.00.

Eroryhmiä on Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan perheasiain neuvottelukeskuksessa pidetty yli 20 vuotta.
– Eroryhmät ovat aina olleet kovin suosittuja, kertoo perheneuvoja Sari Paanu Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta.

– Eroryhmässä saa suuren avun työstäessä eroon liittyviä tunteita ja erosta selviytymistä.

Jokaisella kerralla on oma teema ja vertaisryhmätyöskentelyä. Teemoja ovat esimerkiksi oma sopeutuminen, itsetunto, rakkaus, lapset ja tulevaisuus. Tunteista käsitellään eroon liittyvää vihaa ja surua.

– Erosta oli kulunut vähän aikaa ja olin päässyt hiukan pahimman kriisin ohi. Emmin osallistumista, koska en ollut koskaan ennen käsitellyt mitään asioita ryhmässä, Anna kertoo.

– Eroryhmä oli ylipäätään ensimmäinen kokemukseni vertaistuesta. Vertaistuki on parasta, mitä ihmiselle voi tapahtua. Ei tarvitse hävetä epäonnistumista eikä tarvitse selittää, muut olivat "samaa lajia", häpeä ja syyllisyys tulivat jaetuiksi. En ollut yksin kokemukseni kanssa.

– Suosittelen ryhmää kaikille eron kokeneille, mutta ei saa olla syvin kriisi päällä. Ryhmään osallistuminen on ollut eheyttävä kokemus. Muistan edelleen ryhmän, vaikka osallistumisestani on jo aikaa.

Ryhmä on psykoedukatiivinen ja se on muotoutunut nykyiselleen reilussa 10 vuodessa. Ryhmän pohjana on Fisher–seminaari ja kirjana käytetään Marianna Stolbowin kirjaa Erosta eteenpäin.

– Kirjan saa lainaksi ja ryhmä on osallistujille maksuton. Seurakunnan jäsen ei tarvitse olla, Paanu sanoo.

Ryhmään voit ilmoittautua lähettämällä tekstiviestin perheneuvoja Sari Paanulle p. 0408049343. Sari Paanu ottaa sinuun yhteyden haastattelua varten.

Eroryhmään voivat osallistua Hämeenlinnan ja Janakkalan asukkaat.

2022-10-17 14:00:00.0