Kevään Hyvin Sanottu –keskustelut ovat alkaneet Hämeenlinnan pääkirjastolla

Starttinappulaa painoi Hämeenlinna-Vanajan seurakunta. Aiheena oli ”Lasten ja nuorten liikuntaharrastusten esteet ja kannustimet– mistä tasapaino urheilun ja liikkumisen välille?”

IMG_20230213_160457.jpg

Keskustelu soljui hienosti toimittaja Tapio Suomisen ohjaamana. Keskustelemassa oli paikallisten urheiluseurojen edustajia, kuten HPK-juniorijääkiekko ry:n Sami Wahlsten ja Kati Huusko Hämeenlinnan Cheerteamista sekä Lasten liikunnan tuki ry:n Juha Liedes ja lasten ja nuorten opettajia mm. Koulutuskuntayhtymä Tavastialta.

Seurakunnan näkökulmasta on tärkeää saada kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuuden liikkumiseen ja urheiluun.

–  Huoli lasten ja nuorten hyvinvoinnista on moninainen. Siihen hyvinvointiin kuuluu sekä liikkumisen tukeminen, että taloudellisena kysymyksenä harrastamisen mahdollistaminen, kertoo kirkkoherra Kimmo Reinikainen.

– Yhteisöllisenä toimijana seurakunta voi edelleen olla lisäämässä yhteisön välistä vuorovaikutusta erilaisissa ihmisten hyvinvointiin ja pärjäämiseen kuuluvissa kysymyksissä.

Keskustelussa pohdittiin, kenen vastuulla oikeastaan onkaan lasten liikuttaminen, missä menee raja yhteiskunnan ja vanhempien vastuun välillä. Kuinka yhdistää lasten liikuntaharrastus ja tavoitteellinen urheilu? Ja onko suomalaiset urheilu vai penkkiurheilukansaa?

Hyvin Sanottu –hankkeessa keskustelumuotona käytetään erätauko menetelmää. Erätauon lähestymistapa on dialogi, joka on rakentava ja tasavertainen tapa keskustella. Dialogissa tähdätään aiheen, toisten ihmisten tai itsen parempaan ymmärtämiseen, mutta ei yksimielisyyteen tai nopeisiin ratkaisuihin. Parhaimmillaan dialogissa syntyy kuitenkin ennalta-arvaamattomia oivalluksia ja uutta ajattelua.

Tule mukaan Hyvin Sanottu –verkostoon!

Hyvin Sanottu -hankkeen eteen on nyt tehty töitä reilu vuosi. Paljon on saatu aikaan. Nyt on kuitenkin hyvä hetki tarkastella toimintaa ja suunnata katse tulevaan.

Mikäli sinulla on halu kasvattaa Hyvin Sanottu ideologiaa Hämeenlinnassa, tervetuloa mukaan Hyvin Sanottu verkostoon! Verkoston tapaamisessa suunnitellaan yhdessä keinoja keskustelukulttuurin edistämiseksi Hämeenlinnassa.

Verkoston ensimmäinen tapaaminen oli 18.1. Tulevat verkostotapaamiset:

• 22.2.2023 klo 17-18.30 linja-autoasema, Eteläkatu 1
  • 29.3.2023 klo 17-18.30 Parkki Business Park, Raatihuoneenkatu 21-23
  • 19.4.2023 klo 17-18.30 Wetterin olohuone, kaupungintalo, Wetterhoffinkatu 2
  • 24.5.2023 klo 17-18.30 paikka avoin

Erätauko-keskustelut kirjastolla

Keskustelut järjestetään pääkirjaston Kirjastotorilla klo 16.30-18.00. Vapaa pääsy.

Keskusteluja käydään kevään aikana seuraavina ajankohtina (aiheet täsmentyvät):

• 15.3.2023
  • 12.4.2023