Hiljaisuuden vaellus vie ammoisten pyhiinvaeltajien jäljille

Renkoviikolla vaelletaan jälleen ma 24.7.

IMG_0954.jpg

Perinteinen pyhiinvaellus Rengon Pyhän Jaakon kirkkoon kulkee tänäkin vuonna hämäläisiä vanhoja kirkkopolkuja pitkin, nyt Rengon Ahoisten kylästä Muurilan kylään, Rengon kirkolle. Vaellus on osa Renkoviikkoa. Vaellus järjestetään vapaaehtoisten voimin ma 24.7. Matkaa tulee noin 12–14 km. Vaelluksen päätteeksi on hartaushetki kirkossa.

— Vaelluksen merkitys renkolaisille on edelleen tärkeä, kertoo renkolainen, Rengon kirkon seurakuntatyön talkoolainen Sara Kaloinen. – Rengossa on aina asuttu kylissä, joista on yhdessä kokoonnuttu yhteiselle vaellukselle kohti kirkkoa. Matkaa on taitettu yhdessä kävellen.

Tarina vaelluksen takana kertoo, että Pyhän Jaakon kirkko olisi keskiaikaisen pyhiinvaellusreitin, Jaakontien, pohjoisin päätepiste.  Kaloinen kertoo, että tästä löytyy todisteitakin, sillä vuoden 1980 kirkon tutkimuksissa tehtiin simpukankuori löydös.  – Pyhiinvaeltajat kantoivat aikanaan mukanaan simpukoita.

Jaakontie kulkee halki Euroopan Espanjasta Pohjoismaihin saakka. Apostoli Jaakobin hauta Santiago de Compostelassa kuului keskiajalla tärkeimpiin pyhiinvaelluskohteisiin Euroopassa.

Tänä päivänä Pyhän Jaakon vaellus antaa mahdollisuuden hiljentyä luonnossa ja  kokea kokonaisvaltaista hengellisyyttä.

Hämeenlinnan keskustasta tulijoille on järjestetty kuljetus Renkoon.

Bussi lähtee klo 8.30 Wetterhoff, Hämeenlinna
Rengon kirkko klo 8.45  –Ahoisten maanmiesseuran talo.

Osallistujat varaavat mukaansa omat eväät ja juomat.

Osallistujat mukaan omalla riskillään. Kuljetus takaisin Rengon kirkolta vaelluksen ja hartauden jälkeen.

Ilmoittautumiset viimeistään 23.7. sarakaloinen@gmail.com tai tekstiviestillä numeroon 0449759333

Tapahtumalle on olemassa säävaraus. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan www-sivuilla ja ilmoittautuneille henkilökohtaisesti.

Muu seurakunnan tarjonta Renkoviikolla:

la 22.7. Kirpputori ja myyjäiset Rengon seurakuntatalolla klo 9–15

Tervetuloa tekemään löytöjä ja maistamaan herkullista lähetyspuuroa Jogevan seurakunnan hyväksi. Arpajaiset, Puupäiden puutöitä, kahvila. Kirpputoripöydän voi varata tekstiviestillä 21.7. mennessä p. 040 8049 355. Pöydän hinta 10 €.

la 22.7. Rakkaita ja kauniita kesän virsiä Rengon kirkossa klo 11 ja 13.
Esiintyjinä Tommi Pajunen ja Mari Orkola.

su 23.7. Pyhän Jaakon Juhlamessu Rengon kirkossa kello 10.

Liturgina kirkkoherra Kimmo Reinikainen. Seppeleenlasku sankarihaudalla, Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä ja Niemisen veljesten muistokivellä, avustaa kotiseutuväki.

ke 26.7. Kirkkokonsertti Pyhän Jaakon kirkossa klo 20, jonka jälkeen tee- ja juustoilta Rengon seurakuntatalolla (klo 21–23). Konsertin tarjoaa Rengon säästöpankkisäätiö. Pasi Kaunisto, Kai Hyttinen, Heimo Mäntynen. Konsertti on ilmainen, mutta vaatii etukäteen noudetun lipun. Lippuja saatavilla 3.7. alkaen Oma Säästöpankista (Sibeliuksenkatu 11) tai Yrityssillasta (Rengonraitti 22).

su 30.7. Kansanlaulumessu ja kansallispukujen tuuletus Rengon kirkossa klo 15. Liturgina pastori Ville Halkoluoto. Musiikista vastaa Kirkkopelimannit, johtaja Kirsi Jaakkola. Kirkkokahvit.

Lisää tietoa Renko viikosta: www.facebook.com/Renkoviikko

2023-07-13 10:05:00.0