Tule luontoon yökylään!

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta järjestää Nuku yö ulkona -etkot 19.8.–20.8.

Kopio Iltamessu (Instagram-postaus (Neliönmuotoinen)).png

Elokuun pimenevässä illassa vietetään jälleen Nuku yö ulkona -tapahtumaa 26.8., jolloin Suomen Latu haastaa jälleen kaikki nukkumaan äärettömän tähtitaivaan alla ja nauttimaan Suomen luonnosta. Seurakunta järjestää tapahtuman etkot viikkoa ennen Loimalahden leirikeskuksessa.

Katja Gouriou on osallistunut tapahtumaan jo kolme kertaa.

– Tapahtuma on ihana mahdollisuus viettää aikaa yhdessä ulkoillen ja yö ulkona, esimerkiksi teltassa, nukkuen.

Äärettömän tähtitaivaan ihailemisen lisäksi päivä on täynnä mukavaa ohjelmaa, johon voi osallistua omaan tahtiin tai vain tulla nauttimaan luonnosta.  Tänä vuonna ohjelmassa on muun muassa korikiipeilyä, melontaa ja erilaisia kädentaitoja.

– Yhdessäolo, luonnon äärellä tapahtuva monipuolinen toiminta sekä ulkona nukkuminen saivat minun aikanaan osallistumaan tapahtumaan. Luonto on itselleni merkittävä paikka, jossa voin liikkua, rentoutua ja rauhoittua, Gouriou kertoo.

– Etkoilla mukavia hetkiä ovat ruuan valmistaminen retkikeittimellä, kaikenikäisille sopiva monipuolinen toiminta, esimerkiksi melonta sekä makkaranpaisto nuotiolla, sauna ja uinti. Aamulla teltasta herätessä on ollut mukava mennä valmiille aamupalalle! Myös sunnuntain luomakunnan perhemessu luonnon keskellä ja sen jälkeen nautitut kirkkokahvit ovat olleet mukava päätös tapahtumalle!

Ilmoittautumaan ehdit 6.8. mennessä

Lisätietoja: 040 804 9381

Hinta: 10€/aikuinen 5€/lapsi

Suomen Ladun vinkkejä vastuulliseen luonnossa yöpymiseen:

Missä saa nukkua?

• Voit nukkua yön ulkona omassa pihassa, puutarhassa, rannassa, terassilla tai parvekkeella.
  • Luonnossa voit nukkua, vaikka metsässä, kalliolla, suon reunassa, lammen tai meren rannalla, luonnonniityllä tai joen varressa, joka ei ole toisen piha-aluetta.
  • Kansallispuistoissa ja muilla suojelualueilla voit yöpyä siellä, missä leiriytyminen on sallittu. Asia on syytä tarkistaa etukäteen.
  • Isoilla ulkoilualueillakin voi olla leiriytymistä koskevia ohjeita. Tiedon löytää netistä.
  • Puistomaisissa kaupungin metsissä voi useimmiten myös tilapäisesti yöpyä, mutta muille kaupunkilaisille ei saa aiheuttaa haittaa.

Missä EI saa nukkua?

• Ilman lupaa ei saa nukkua toisen pihassa tai mökkirannassa.
  • Myöskään viljellyille pelloille tai viljelyksille ei ole asiaa.
  • Monilla virkistys- ja suojelualueilla (tai ainakin osassa niitä) on yöpyminen kielletty. Tarkista aina etukäteen!

Mitä pitää muistaa, kun nukkuu yönsä ulkona?

• Elä siivosti! Olet luonnossa yökylässä!
  • Yleiseen käyttöön tarkoitetulle nuotiopaikalle saa tehdä tulen, jos metsäpalovaroitus ei ole voimassa. Muualle ei saa tehdä avotulta, ellei ole maanomistajan lupaa.
  • Pystyssä olevista tai maahan kaatuneista puista ei saa katkoa oksia. Maahan pudonneita risuja saa kerätä.
  • Kaikki roskat pitää viedä lähtiessä pois luonnosta.
  • Nauti. Elokuun pimeät illat ovat ihania!

2023-07-31 10:26:53.0