Vuoden 2024 rippikoulujen ilmoittautuminen on alkanut

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa on avattu rippikouluilmoittautuminen vuodelle 2024. Ilmoittautuminen on käynnissä 31.8.2023 asti.

nuoria auringonlaskussa

Rippikouluun osallistutaan yleensä sinä vuonna, kun täyttää 15 vuotta. Vuonna 2024 rippikoulun käyvät vuonna 2009 syntyneet nuoret. Rippikoulua on mahdollista myös lykätä tai aikaistaa vuodella.

- Rippikouluryhmien ensimmäiset tapaamiset ovat jo syksyllä ja siksi ilmoittautuminen riparille on jo elokuussa, kertoo Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan nuorisotyön johtaja Markku Ihander.

Seurakunta kokeilee ensimmäistä kertaa kaverikoodin käyttöä ilmoittautumisten yhteydessä. Kaverikoodin avulla nuoret voivat toivoa pääsevänsä samalle leirille 1–2 kaverinsa kanssa. Uudistuksen on tarkoitus sujuvoittaa ilmoittautumista sekä vähentää virheitä leirivalinnoissa.

- Kaverikoodi auttaa meitä yhdistämään ystävykset helpommin samoille leireille. Nuorille on kuitenkin usein tärkeää saada edes yksi tuttu kaveri mukaan, Ihander kertoo.

Perinteisten leirikeskuksissa järjestettävien rippileirien lisäksi tarjolla on tuttuun tapaan erilaisia teemaripareita. Rinneriparilla lasketellaan, pääsiäisripari suoritetaan jo kevään aikana ja laniriparille lähdetään oma tietokone kainalossa. Myös seikkailuripari ja vaellusripari ovat erityisesti ulkoilmasta pitävien nuorten suosiossa. Kaupunki- eli cityripareilla jokainen yöpyy omassa kodissa. Pienryhmäripari on hyvä vaihtoehto niille nuorille, jotka kokevat sosiaaliset tilanteet kuormittavina tai ahdistavina.

Vuonna 2024 perinteiselle leirikeskusriparille haluavat pääsevät valitsemaan leirit ainoastaan sopivan ajankohdan perusteella. Kaikki rippileiripaikat ovat Hämeenlinnassa tai enintään tunnin matkan päässä kaupungista. Leirit pidetään eri leiri- ja kurssikeskuksissa kuten Loimalahdessa, Laitikkalassa, Kaunisniemessä, Eerikkilässä, Kisakalliossa ja Wuolteen kartanossa. Vaellusrippikoulu on perinteiseen tapaan Lapissa. Muille kuin Loimalahdessa pidettäville rippileireille järjestetään yhteiskuljetus.

- Olemme todenneet, että yhtälö, jossa jokainen nuori pääsisi toivomaansa ajankohtaan tiettyyn leiripaikkaan ja saisi vielä parhaat kaverit mukaan, on aika mahdoton, Ihander toteaa.

- Panostamme siihen, että nuori pääsisi leirille itselleen ja kavereille sopivana ajankohtana.

Vuonna 2009 syntyneitä seurakunnan jäseniä Hämeenlinna-Vanjassa on hieman yli 500, mutta edellisvuosien tapaan rippikoulun kävijämäärän odotetaan olevan suurempi. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan alueella noin 85 prosenttia koko ikäluokasta käy rippikoulun.

Rippikoulujen ilmoittautuminen ja ohjeet: www.hameenlinna-vanajanseurakunta.fi/rippikoulu

Lisätiedot:

nuorisotyön johtaja Markku Ihander, p. 040 804 9370, markku.ihander@evl.fi