Uutislistaukseen

Syvenevä inflaatio näkyy diakoniatyössä Hämeenlinnassa

Asiakasryhmässä muutoksia aikaisemmista vuosista. Lapsiperheet ja nuoret uutena ryhmänä.

Kun Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan diakoniatyön vastaanotolle varataan aika, syynä on pääsääntöisesti taloudellisen avun tarve.  

Diakoniatyöntekijä Katja Lahti huolehtii talous- ja kriisivastaanotosta sekä toimii vankilatyön yhteyshenkilönä. Lahti on se, joka auttaa ihmisiä avaamaan ahdistavat kirjeet ja opastaa heitä saamaan taloutensa kuntoon.  

— Asiakkaan kanssa keskustellaan taloudellisesta ahdingosta ja samalla kaikesta siitä, mitä omaan arkeen ja elämään kuuluu. Vastaanotolla otamme yhteyttä laskuttajiin ja velkojiin sekä autamme tekemään maksusuunnitelmia, hakemuksia, anomuksia ja asioimaan verkossa, Lahti kertoo.  

Ihmisen taloudellisen avun tarve ei ole hänen muusta elämästään irrallaan oleva ongelma, vaan se liittyy hänen olemassaoloonsa ja selviytymiseensä hänen elinolosuhteissaan. Se liittyy usein jopa ihmisoikeuksiin. 

 — Akuuttiin hätään Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan diakoniassa vastataan niin, että ihminen tai perhe saa ruokaa ja hygieniatuotteita. Ruokakauppaan voidaan kirjoittaa ostolupa ja arjen tärkeisiin laskuihin voidaan avustaa.  

Tapaamiseen tullessaan asiakkailla on usein mukanaan kielteisiä päätöksiä Kelasta ja sosiaalityöstä.  

— Asiakasmäärät eivät ole varsinaisesti kasvaneet, mutta uusia asiakkaita on tullut vastaanotolle ja asioiden selvittämiseen menee aikaa, jolloin yksi käynti ei riitä. Asiakkaiksi on tullut paljon nuoria aikuisia, pikkulapsiperheitä ja ikäihmisiä, sanoo Lahti. 

Taloudellisen ahdingon rinnalla useilla ihmisillä on haasteellisia tilanteita kokea osallisuutta ja toimijuutta. Asiakas voi olla esimerkiksi liian huonossa kunnossa opiskelemaan, mutta aivan liian hyvässä kunnossa saadakseen kuntoutustukea. 

 — Erilaiset sairaudet, jotka eivät näy päälle päin, eivät diagnoosina kerro, mitä sairaus aiheuttaa ihmisen elämässä, ja usein esimerkiksi Kelan lääkärit ja asiakasta hoitaneet lääkärit ovat eri mieltä asiakkaan toimintakyvystä, Lahti kertoo. –  Tuet muuttuvat sitä mukaan, kun tulee joku päätös jostain, jolloin tulot ja/tai tukimuodot vaihtuvat. Odotusajat saattavat olla pitkiä, eikä nälkä siirry 16–18 päivän käsittelyajan päähän, mikä on vielä melko lyhyt aikaa odottaa päätöksiä.   

 — Eri ikäisillä on vaikeuksia saada oikea-aikaista apua, kun ei ole sellaista tahoa, joka tuntee kokonaistilanteen. Byrokratia on melkoista, ja laskujen kanssa tulee nopeasti vaikeuksia, kun ne ehtivät mennä perintään ja kasvavat entisestään.  

 Tänä vuonna nuorimmat diakoniatyön uudet asiakkaat ovat olleet 18-vuotiaita ja ruuan lisäksi apua on pyydetty apua kulutustuotteisiin. –  Enenevissä määrin ihmiset ovat pyytäneet avustusta vaatteisiin ja kenkiin. Niihin ei jää rahaa, jos on vähävarainen. 

Diakoniakeskuksen yhteystiedot:  Birger Jaarlin katu 3, Hämeenlinna  
Ajanvaraus ti, to ja pe klo 9–12. p. 040 804 9350. Toivomme yhteydenottoa puhelimitse. Ajanvarauksen ulkopuolella voi jättää vastaajaan soittopyynnön. 
Sähköposti:  diakonia.hameenlinna@evl.fi. Sähköposteihin ja soittopyyntöihin vastaamme mahdollisimman pian, mutta emme välttämättä saman päivän aikana. 

Kalvola/Iittala Kalvolan seurakuntatalo, Hallintotie 3, Iittala​​​​  
Ajanvaraus maanantaisin klo 10–12  p. 040 804 9482. 

Diakoniatyöntekijältä voi pyytää keskustelu-, sielunhoitoa sekä varata aikaa taloudellisiin vaikeuksiin liittyen. 

 

2023-08-28 17:45:41.0