Täydellistä keskeneräisyyttä - W. A. Mozartin Suuri c-mollimessu KV 427

W. A. Mozart – Suuri c-mollimessu KV 427
su 19.11.2023 klo 17, Hämeenlinnan kirkko
Vapaa pääsy. Ohjelma 20 €.

Mozartin kuva ruskealla pohjalla

Sunnuntaina 19. marraskuuta Hämeenlinnan kirkon täyttää yksi klassisen kirkkomusiikin parhaimmista helmistä. Suuri c-mollimessu on Requiemin eli sielunmessun ohella tunnetuimpia ja arvostetuimpia Wolfgang Amadeus Mozartin kuoroteoksia. Musiikillisen lapsineron Suuresta c-mollimessusta käytetään yleisesti lisänimeä Grosse Messe tai Great Mass eli Suuri Messu.

Sielunmessun tavoin myös c-mollimessu jäi keskeneräiseksi säveltäjän kuoltua nuorena. C-mollimessun valmiit osat on sävelletty vuosien 1782–1783 aikana orkesterille, kuorolle ja neljälle solistille. Tuohon aikaan kirkkomusiikin piti olla kevyttä ja koristelematonta, lyhyttä ja kansantajuista. Messussa Mozart rikkoo käytännössä kaikkia tuon ajan sääntöjä.

Motivaationa messun säveltämiselle oli Mozartin halu lepytellä isäänsä, sillä säveltäjä oli mennyt naimisiin laulaja Constanze Weberin kanssa vastoin isän tahtoa. Messu saattoi myös olla häälahja tuoreelle nuorikolle.

Suuri c-mollimessu sai kantaesityksensä Salzburgin Pietarinkirkossa 1783. Erityisesti kuoro-osuuksissa on nähtävissä Mozartin kiinnostus Bachin ja Händelin kuoroteoksia kohtaan. C-mollimessua pidetään yleisesti kunnianosoituksena Händelille ja Messias-oratoriolle. Erityisen messusta tekevät kuitenkin soolo-osuudet, joissa näkyvät italialaiset traditiot.

Säveltäjän menehdyttyä Suuri c-mollimessu jäi kesken ja osia viimeistelemättä. Perinteinen messuosa Agnus dei puuttuu kokonaan. Messu tulikin tunnetuksi vasta 1900-luvulla, kun sen keskeneräisiin osiin tehtiin välttämättömät viimeistelyt. Tunnin mittaiseen messuun onkin lisätty materiaalia Mozartin muista sävellyksistä. Keskeneräisyydestä huolimatta Suuressa c-mollimessussa yhdistyvät oopperallinen koloratuurilaulu, barokkityyli polyfonia ja hengellisyys ainutlaatuisella tavalla.

Hämeenlinnan kirkossa pidettävässä konsertissa esiintyvät Tawastia Sinfonia ja Vox Cantorum johtajanaan Hämeenlinnan-Vanajan seurakunnan johtava kanttori Heikki Seppänen.

Mielestäni tämä on vielä Sielumessuakin hienompi teos ja sopii loistavasti juuri Hämeenlinnan kirkkoon, Seppänen kertoo.

Konsertin esiintyjäkaarti onkin erittäin kokenutta: sopraanon rooleissa esiintyvät Hanna Rantala ja Laura Murto. Rantala on laulanut yli 30 oopperaroolia ja onkin monelle tuttu niin Kansallisoopperasta kuin Savonlinnan Oopperajuhlilta. Myös Murto on tuttu nimi kirkkokonsertteja tunteville. Tenorina kuullaan maailmallakin menestynyttä oopperalaulaja Tuomas Katajalaa ja bassossa nautitaan Elja Puukon lyyrisestä baritonista.

Osalle muusikoista tämä on ensimmäinen kerta, kun he pääsevät esittämään Suurta c-mollimessua. Jo harjoituksissa tunnelma on ollut käsinkosketeltava ja konsertti tulee olemaan ainutlaatuinen, kuvailee Seppänen-

Lisätiedot:

Johtava kanttori Heikki Seppänen, Hämeenlinna-Vanajan seurakunta