Yhteisvastuukeräyksellä ehkäistään nuorten syrjäytymistä

Vuosittainen Yhteisvastuukeräys alkoi jälleen helmikuussa. Tämän vuoden keräyksen avulla ehkäistään nuorten yksinäisyyttä, syrjäytymistä ja elämänhallinnan menettämistä.

Kuva valmiiksi neulotuista sukista Vanajan kirkon edustalla

Vanajan kirkkosukat

Yhä useampi nuori kokee ahdistusta tai yksinäisyyttä. Toisen asteen opiskelijoista n. 14 % kokee yksinäisyyttä, ja neljänneksellä ei ole porukkaa, johon kokisi kuuluvansa eikä yhtään läheistä ystävää.

Vuoden 2024 Yhteisvastuukeräyksen tuotot jakautuvat kotimaassa HelsinkiMission sekä Suomen evankelisluterilaisten seurakuntien kautta yksinäisille nuorille. Ulkomailla apua jaetaan Kirkon Ulkomaanavun kautta maailman katastrofialueille, esimerkiksi mahdollistamaan lasten ja nuorten koulunkäyntiä. Tuotoista 60 % jakautuu Kirkon Ulkomaanavulle ja 40 % HelsinkiMissiolle ja seurakuntien nuorisotyöhön.

Osana Yhteisvastuukeräystä Hämeenlinna-Vanajan seurakunta lanseerasi myytäväksi Vanajan kirkon symboliikasta, kuten Vanajan vihkirististä, inspiroituneet villasukat. Sukat on suunnitellut seurakuntalainen Sari Airola. Sukkien myynnistä saadut voitot lahjoitetaan suoraan Yhteisvastuukeräykseen. Näitä Vanajan Kirkkosukiksi nimettyjä sukkia myydään tee-se-itse-pakkauksissa ja valmiiksi neulottuina.

– Idea sukkiin lähti Hattulasta, kertoo seurakuntapastori Marja Vainikka.

– Hattulassa on aikaisemmin Yhteisvastuukeräyksen yhteydessä myyty kirkkosukkia, joista löytyy Hattulan kirkkojen symboliikkaa. Suunnittelija on nyt sama, kuin Hattulan sukissa. Otimme häneen yhteyttä ja kiinnostusta löytyi.

Vainikka kertoo, että ideointivaiheessa pohdinnassa oli myös lapaset.

– Mutta kyllä villasukat ovat aina ihmisten mieleen, hän toteaa.

Valmiiksi neulottuja Vanajan kirkkosukkia ja tee-se-itse-pakkauksia myydään maaliskuun ensimmäisenä tiistaina 5.3. Hämeenlinnan torilla sekä toukokuun loppuun saakka Reskan Kulmassa aukioloaikojen puitteissa. Sukkia voi myös noutaa seurakunnan palvelutoimistosta, jos maksaa tilisiirrolla.

Jokainen lahjoitus auttaa ehkäisemään nuorten syrjäytymistä. Lahjoita tekstiviestitse 20 € lähettämällä tekstiviesti numeroon 16588 ja kirjoittamalla viestikenttään APU20 tai tee maksu Mobilepay-sovelluksella numeroon 69240. Lisätietoja lahjoitustavoista, kuten tilisiirroista tai kuukausilahjoituksista Hämeenlinnan alueella löydät osoitteesta https://www.hameenlinna-vanajanseurakunta.fi/yhteisvastuu.

Fri Feb 23 09:55:00 EET 2024