Maailman maalaustyylit näyteikkunoilla

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta ja paikalliset yritykset ilahduttavat tänä vuonna kaupunkilaisia Pääsiäismunapolulla 15.3.–2.4.

Munapolkukartta (2).jpg

Tänä pääsiäisenä hämeenlinnalaisten yritysten näyteikkunoilla voi ihailla toinen toistaan kauniimpia ja erilaisia pääsiäismunia. Samalla päästään tutustumaan miten ja millä tyylillä munia maalataan eri maissa sekä millaisia erilaisia perinteitä pääsiäiseen liittyy.

Puolassa ja Tšekissä munia usein koristellaan halkaistusta oljesta tehdyllä silpulla. Tšekissä suositaan keltaista ja oranssia väriä.

Japanilaiset pääsiäismunat tehdään käyttäen paperia väriaineiden sijaan. Washi-paperi on kuitupitoinen, perinteisesti käsintehty materiaali, jota käytetään kaikkeen origamista painokuvioiden kautta vaatteisiin. Pääsiäisen aikaan munat tyhjennetään, kääritään taiteltuun washi-paperiin ja päällystetään lopuksi lakalla. Washi-paperi sisältää yleensä värikkäitä ja monimutkaisia kuvioita ja käyttää usein kukkia, lintuja ja muita perinteisiä japanilaisia kuvioita, mikä luo kauniisti yksityiskohtaisia pääsiäiskoristeita.

Suomessa munat on perinteisesti värjätty sipulin kuorilla ja punajuuren mehulla. Kuvallinen koristelu on värjäämistä myöhäisempi tapa 1920–1930-luvuilta. Vesiväreillä munia maalattiin yleisesti 1980-luvulla.

Pääsiäisen aikaan, 15.3.–2.4. Hämeenlinnan yritysten näyteikkunoissa voi ihastella erilaisten kulttuurien kauniita pääsiäismunia, oppien samalla niiden symboliikasta ja perinteistä. Näin pääsemme osaksi monimuotoista maailmaa ja nautimme kauneudesta, joka kumpuaa vuosituhansia vanhasta perinteestä.

Mukana polussa ovat:

Askartelukauppa

Inkivääri

Kaisan Kukka

Kampaamo Linna Style

Marin Kahvila

Palvelutoimisto, Hämeenlinna-Vanajan     seurakunta

Raatikuva

Ravintola Fresno

Remax Helmi

Reskan Kulma

Tori-Optiikka

ViolaMax

Wetterhoff

Pääsiäismunat muistuttavat Kristuksen ylösnousemuksesta

Kristinusko antoi munalle oman merkityksensä Kristuksen ylösnousemuksen vertauskuvana. Se symboloi uuden elämän syntymistä. Munasta kuoriutuvan kananpojan voidaan ajatella kuvaavan haudasta nousevaa Kristusta. Munankuorta verrataan suoraan myös Kristuksen hautaan, josta elämä murtautui ulos, kun Kristus nousi kuolleista.

Antaessaan toisilleen pääsiäismunia kristityt todistivat uskostaan ylösnousemukseen.

Kristillisen perimätiedon mukaan Magdalan Maria julisti Kristuksen taivaaseenastumisen jälkeen ilosanomaa Roomassa. Tapana oli viedä hallitsijalle lahjoja. Rikkaat antoivat kalleuksia, mutta niitä Marialla ei ollut. Hänen ainoa rikkautensa oli usko Jeesukseen Kristukseen, joten hän lahjoitti ensimmäisen pääsiäismunan keisari Tiberiukselle sanomalla: ”Kristus nousi kuolleista! Katso, tämä muna on nyt kuollut, mutta sen sisällä on uusi elämä.” Keisari epäili ja totesi, ettei kukaan voi nousta kuolleista. Hänen mukaansa se olisi yhtä uskottavaa kuin valkoisen kananmunan muuttuminen punaiseksi. Marian lahjoittama muna kuitenkin värjääntyi kirkkaan punaiseksi. Tästä syystä punainen pääsiäismuna on ollut kristityille aina ylösnousemuksen symboli. Punainen väri muistuttaa Kristuksen vuodattamasta verestä

Munien maalaaminen on vuosituhansia jatkunut perinne. Kristinuskon ja pääsiäisen vieton myötä maalaus ja munia koristavat symbolit saivat monitasoisia merkityksiä. Munien maalaus on edelleen elävää perinnettä erityisesti Keski- ja Itä-Euroopassa.

Lisätietoja munapolusta:
viestintäpäällikkö Reetta Laaksonen 040 804 9325

Lisätietoja munien merkityksestä
pastori Elias Riikonen 040-8049312

Myös yritykset antavat mielellään kommentteja ja lisätietoja.

2024-03-10 10:24:00.0