Yhteisvastuu 2020 tukee vanhemmuutta

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräys tukee maailman tärkeimmän työn tekijöitä – isiä ja äitejä. Keräyksen aloitusmessua vietetään Hämeenlinnan kirkossa 2.2.
Kuvassa nääntyneen näköinen isä eteisessä neljän pienen lapsensa kanssa.

Yhteisvastuu 2020 tukee vanhemmuutta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Keräys käynnistyy helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina 2.2.2020.

Yhteisvastuun aloitusmessua Hämeenlinnan kirkossa 2.2. kello 10 on mukana toteuttamassa rippikoululaisia.

Messun jälkeen nautitaan kirkkokahvit kirkossa ja samalla on mahdollisuus ilmoittautua keräyksen vapaaehtoiseksi sekä ostaa tuotteita Yhteisvastuun hyväksi. Yhteisvastuu on vastaavalla tavalla mukana myös sunnuntaina 9.2. kello 12 alkavassa lähiömessussa Jukolan Lintukodossa.

Kun vanhempi voi hyvin, lapsi voi hyvin. Tutkimusnäyttö osoittaa, että lapsen ja vanhemman välinen myönteinen suhde edistää lapsen kokonaiskehitystä. Keräys nostaa esiin vanhemmuuden haasteet sekä lasten ja nuorten vahvasti viestittämän tarpeen turvalliseen aikuiseen, jonka kanssa voi jutella asiasta kuin asiasta.

40 prosenttia nyt kerättävän Yhteisvastuun tuotosta jää Suomeen. Puolet osuudesta käytetään vanhemmuutta tukeviin toimenpiteisiin paikallisesti seurakunnissa ja puolet ohjataan valtakunnalliseen hankkeeseen, jossa toimijoina ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry. Erityisenä kohderyhmänä ovat alakouluikäisten lasten perheet.

60 % keräystuotosta käytetään vanhemmuutta tukeviin toimintoihin kehitysmaissa Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Elintärkeää vanhemmuuden tukeminen on esimerkiksi luonnonkatastrofeille alttiilla alueilla ja pakolaisleireillä, joissa vanhemmat joutuvat keskittymään selviytymiseen ja toimeentulon hankkimiseen.

Yhteisvastuun vapaaehtoiseksi, arkienkeliksi, voi ilmoittautua keräyspäällikkö Tiina Krögerille puhelimitse 040 804 9359 tai sähköpostilla tiina.kroger@evl.fi. Tarjolla olevia tehtäviä ovat muun muassa lista- ja lipaskeräys sekä Yhteisvastuun tuotteiden myynti. Tehtäviin saa keräysmateriaalin, perehdytyksen ja tuen.

Lahjoitusmahdollisuuksia on useita. Tänä vuonna käytettävissä on myös MobilePay-sovellus, jolla haluamansa summan voi siirtää Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan lahjoitusnumeroon 69240. Vaivattomasti voi auttaa myös lähettämällä valtakunnalliseen numeroon 16 588 tekstiviestin APU10 (=10 €) tai APU20 (=20 €)

2020 Yhteisvastuu juhlii 70 vuotta jatkunutta, vuonna 1950 alkanutta taivaltaan

2020-01-30 08:46:00.0