Kesän jumalanpalvelukset kirkoissamme

Jumalanpalveluksiin voi taas osallistua kirkoissa. Striimaukset jatkuvat yhteistyössä ympräristöseurakuntien kanssa. Kaste-, vihkimis- ja siunaustilaisuuksiin voi osallistua yli 50 henkilöä. Kaikissa tilaisuuksissa noudatetaan piispojen turvallisuusohjeita.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta, Vanajan kirkko kesällä

Vanajan kirkko kesällä, kuva Anna-Mari Ikonen

Hallitus päätti toukokuussa lieventää koronapandemian tuomia rajoituksia ja lievennykset tulivat voimaan kesäkuun alussa. Muutokset koskevat myös seurakuntia. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa voi jumalanpalveluksiin taas osallistua, messuissa jaetaan ehtoollista ja kirkollisiin toimituksiin voi osallistua yli 50 ihmistä.

"Hämeenlinna-Vanajan kirkoissa saadaan taas kokoontua messuihin ja osallistua ehtoolliseen. Iso joukko ihmisiä on odottanut yhteen tulemista. Kokoonnumme turvallisin välein ja kättelemättä, mutta ilo yhteydestä syntyy varmasti hetkessä", kertoo kirkkoherra Kimmo Reinikainen.

Yli viidenkymmenen henkilön tilaisuudet ovat mahdollisia, jos tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisten turvallisuusohjeita turvaväleistä. Kaikissa tilaisuuksissa noudatetaan piispojen turvallisuusohjeita: Mihinkään tilaisuuteen ei tule tulla sairaana. On tärkeää pitää 1-2 metrin turvavälit muihin. Suosimme ulkotilaisuuksia aina kun se on mahdollista, sisätiloissa huolehdimme hyvästä ilmanvaihdosta. Huolehdimme tilojen siisteydestä ja ehtoollisen jakamisessa noudatetaan tarkkoja hygieniaohjeita.

Jumalanpalvelukset kesä- ja heinäkuussa

• Hämeenlinnan kirkko, sunnuntai klo 10
  • Vanajan kirkko, sunnuntai klo 10
  • Rengon kirkko, sunnuntai klo 12
  • Iltakirkko, Hämeenlinnan kirkko, klo 18 joka toinen viikko eli 21.6., 5.7., 19.7.
  • Iltahartaus ja ehtoollinen, Syöksynsuun leirikeskus (leirikirkko ulkona) joka toinen viikko klo 18 eli 28.6., 12.7. ja 26.7.

Jumalanpalvelusten suoratoistopalvelu jatkuu
Hämeenlinna-Vanajan seurakunta jatkaa messujen suoratoistoa YouTube-kanavalla Hämeenlinnan seurakunnat. Livelähetyksen jälkeen tallenne on katsottavissa verkossa kahden viikon ajan.

Messuja striimataan yhteistyössä lähiseurakuntien kanssa. Lähiseurakunnat striimaavat messut omien Facebook-sivujensa kautta.

Kesän suoratoistoaikataulu on:

• 7.6. Hämeenlinna
  • 14.6. Janakkala
  • 20.6. Hämeenlinna (lauantai, juhannuspäivä)
  • 21.6. ei suoratoistoa
  • 28.6. Hattula
  • 5.7. Hauho
  • 12.7. Lammi
  • 19.7. Hämeenlinna
  • 26.7. Hämeenlinna
  • 2.8. Hattula
  • 9.8. Kalvola
  • 16.8. Janakkala
  • 23.8. Hämeenlinna

Hämeenlinnan kirkko auki koko kesän
Hämeenlinnan kirkko on auki koko kesän maanantaista perjantaihin klo 10-18 ja paikalla on opas. Juhannukseen asti kirkossa päivystää pappi arkipäivisin klo 15-17.

Kirkolliset toimitukset
Kaste-, vihkimis- ja siunaustilaisuuksiin voi osallistua yli 50 henkilöä. Seurakuntalaisia kannustetaan järjestämään tilaisuudet seurakunnan tiloissa, joissa turvavälien noudattaminen on vaivattomampaa. Palvelutoimisto neuvoo kirkollisten toimitusten järjestämisessä ja tilavarauksissa. Turvaohjeistuksen mukaisesti tiloihin mahtuu kolmannes siitä, mitä niihin mahtuu tavallisesti. Esimerkiksi Vuorentaan pikkukappeliin mahtuu 20 henkeä ja Ahveniston kappeliin 50.

Seurakunta tukee ja auttaa läpi kesän
Seurakunnan työntekijät auttavat ja tukevat, kun elämä tuntuu hankalalta. Diakoniakeskus on auki koko kesän.

Puhelinpäivystys ja WhatsApp-päivystys koululaisille eivät ole toiminnassa kesäkuukausina. Seurakuntaan voi kuitenkin olla yhteydessä koko kesän. Kaikkien työntekijöidemme yhteystiedot löytyvät verkkosivultamme.

2020-06-08 12:52:15.0