Vaeltava jumalanpalvelus kutsuu seurakuntalaisia pyhän äärelle

Vaeltava jumalanpalvelus eroaa tavallisesta jumalanpalveluksesta ennen kaikkea siten, että siinä ollaan liikkeessä eikä istuta kirkonpenkissä.

Lumessa kynttilälyhty ja kori, jossa tuohuskynttilöitä.

–Liikkeessä oleminen muistuttaa meitä siitä, että Jumalan perheväki on vielä matkalla kohti luvattua kotimaata eli taivasta, seurakuntapastori Sinikka Tuori kertoo.

Kirkkojen ympärille rakennetut pienet vaellukset ovat pituudeltaan alle kilometrin ja siinä kierretään jumalanpalvelus pisteeltä toiselle. Jokainen saa lukea tekstit itse ja usein polulla on myös pieniä tehtäviä.

–Vaeltava jumalanpalvelus sai meidän seurakunnassa alkunsa koronan ja sen tuomien rajoitusten myötä. Seurakuntalaiset kaipasivat ehtoolliselle ja mahdollisuutta muuhunkin kuin striimattuun messuun. Vaikka vaeltavassa kuljetaan yksin tai omassa seurueessa, tuttuja voi moikata ja tulee yhteyden ja yhteisöön kuulumisen kokemusta, Tuori iloitsee.

– Itse pidän vaeltavista jumalanpalveluksista ja olen osallistunut niihin jonkin verran myös seurakuntalaisen ominaisuudessa. Yksi mukava muisto on viime talvelta, kun kävelimme naapurin kanssa Vanajan kirkolle, osallistuimme vaeltavaan, nautimme kirkkokahvit omasta termarista ja omin eväin ja kävelimme takaisin kotiin. Siinä tuli yksinkertaisella tavalla näkyväksi pyhiin vaeltamisen ajatus eli kotoa kävely kirkolle, osallistuminen seurakunnan jumikseen ja kotiinpaluu. Isona ilona vielä se, että sain taittaa tuota matkaa toisen kristityn seurassa ja juttelimme pyhän kirkollisesta aiheesta. Kokemus syventyi, kun sen sai jakaa, Sinikka Tuori kertoo.

Vaeltava jumalanpalvelus on tärkeä mahdollisuus striimattujen jumalanpalvelusten rinnalla. Sen osallistujamäärät ovat vaihdelleet 50-100 kävijän välillä.

– On hyvä tarjota mahdollisuus osallistua jumalanpalvelukseen kotisohvalta käsin kuten striimi tekee, mutta samalla on meitä, jotka kaipaamme päästä kirkkoon ja siten irrottautua arjesta ja astua näkyvällä tavalla pyhään tilaan, hän kuvailee.

Vaeltavassa jumalanpalveluksessa suurin osa pysäkeistä on ns.kylmärasteja eli vaeltaja lukee itse pysäkillä olevan tekstin. On muutamia pysäkkejä, joilla on työntekijä tai vapaaehtoinen paikalla. - Esimerkiksi synninpäästö tulee lähelle, kun pappi lausuu sen minulle enkä lue sitä itse paperista. Tai Herran siunaus koskettaa syvemmin, kun vastaanotan sen toisen minulle lausumana, Tuori kuvailee. - Vapaaehtoinen voi olla myös toivottamassa tervetulleeksi ja opastamassa matkaan tai lausumassa Herran siunauksen. Niin kuin muissakin messuissa on vapaaehtoiset ja työntekijät yhdessä tekemässä messua, niin samoin on vaeltavissa.

Vaeltava jumalanpalvelus

to 6.1. klo 16.00 – 18.00
Rengon kirkon pihassa
Viimeinen lähtö klo 17.30.
Liturgi: Sorsa Katariina
Saarnaaja: Tuori Sinikka
Kirkkomuusikko 1: Savimäki Ismo

su 16.1. klo 12-14
Vanajan kirkon pihassa.
Viimeinen lähtö klo 13.30
Saarnaaja: Kujala Sampo
Avustajat: Lehtonen Jaana, Toivio Heikki

Kuljetaan omassa ryhmässä tai yksin. Odota tarvittaessa omaa vuoroasi rauhassa. Maskisuositus.
Mahdollisuus ehtoolliseen. Tervetuloa!

Kuva: Marika Ijäs