Pikkuhelppi tarjoaa apua lapsiperheiden arkeen

Kun arki ja kiire painaa voi vanhempien oma jaksaminen olla koetuksella. Pikkuhelppi on kädenojennus perheille, jotka tarvitsevat lastenhoitoapua arkeensa.

Lapsi pulkkamäessä.

Palvelu on maksutonta ja luottamuksellista, matalankynnyksen palvelua. PikkuHelpin tarkoituksena on tarjota pienten lasten vanhemmille tukea arjen ja arkirutiinien hallintaan. Ohjelma tukee vanhemmuutta kokonaisvaltaisesti ja auttaa perhettä esimerkiksi pienimuototoisessa lastenhoidossa.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan varhaiskasvatus on tuottanut Pikkuhelppi-palvelua syyskuusta 2021 alkaen.

– Viime syksyn aikana palvelua käytti kuusi perhettä. Useammallekin olisi ollut tilaa. Nyt tämän vuoden alusta olemme pystyneet avaamaan lisää aikoja Pikkuhelppi-varauksiin, joten valinnanvaraa aikoihin löytyy jonkin verran, kertoo lastenohjaaja Minna Leppänen.

– Ulkoilemme sovitusti lasten kanssa kodin lähiympäristössä. Myös vapaana olevat päiväkerhotilat ovat käytössämme, johon vanhempi voi tuoda lapsen Pikkuhelpin ajaksi. Perheiden koteihin emme mene sisälle.

Pikkuhelppiä tarjotaan alueellamme maanantaisin ja torstaisin klo 13–16, korkeintaan 2 tuntia kerrallaan, lisäksi on saatavilla satunnaisia aamuaikoja ja sen toteuttavat Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan varhaiskasvatuksen työntekijät. Perhe voi saada palvelua syys- tai kevätkauden aikana enintään 4 kertaa.

Maanlaajuinen ohjelma

Valtakunnallisesti Pikkuhelppiä tarjoaa jo usea seurakunta, toiset Pikkuhelppi-nimellä ja toiset jollain muulla nimellä. Pikkuhelppi toiminta kehitettiin Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä yhdessä lastenohjaajien kanssa. Toiminta käynnistettiin 5–6 vuotta sitten.

– Elettiin vahvasti LAPE-aikaa,  lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman aikaa, jonka avulla tehtiin muutosta kohti lapsi- ja perhelähtöisiä palveluita, sekä lapsen oikeuksia.  Tänä aikana päiväkerholaisten määrä romahti ja perheiden tarpeet nousivat esiin. Liikkeelle lähdettiin kahden työntekijän panoksella, mutta hyvin nopeasti määrää lisättiin niin että kaikissa kymmenessä seurakunnassa oli lastenohjaajaparin työaikaa varattuna Pikkuhelppiin, kertoo Hanna Rajalin Lasten ja nuorten keskuksesta.

Pikkuhelppi lähti ensin leviämään Turun ympäristökunnissa ja nopeasti koko maahan. Lasten ja nuorten keskus tuottaa parhaillaan työhön materiaalia ja miettii koulutustarjontaa työn tueksi. Alkava Yhteisvastuukeräys kohdentuu mm. Perheystävätoimintaan, jonka sateenvarjon alle Pikkuhelppi -työtä kehitetään.
 – Tulevaisuuden haasteena ja toiveena on kehittää työtä niin, että tarvittaessa perheen tueksi voidaan löytää perheelle perheystävä, joka jatkaa Pikkuhelppi -työtä vapaaehtois- ja vertaispohjalta, Rajalin kertoo.

***
Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan alueella aika varataan puhelimitse lastenohjaajalta numerosta
040 8049 395 arkisin klo 8
16. Jos puheluun ei heti vastata, niin jätä vastaajaan viesti ja ohjaaja on sinuun yhteydessä saman päivän aikana.

2022-01-12 11:35:00.0